onsdag 8 juni 2016

Dumledrömmar - på en onsdag

Min arbetsvecka är slut för den här gången och utanför fönstret blåser det full storm blandat med regn och en härlig sommartemperatur på modiga fem grader!
Inomhus däremot har jag just svalt sista tuggan hallon och grädde, lchf livet rullar vidare och är just nu på topp, vi får väl se hur länge det håller i sig.
Barnen går på sommarlov till veckan, tisdag närmare bestämt och jag hade i all min förvirring trott att jag hade en vecka till på mig att både mentalt men även praktiskt förbereda mig på detta.
Vi brukar alltid förse barnens lärare med en liten sommarpresent, gärna något vi knåpat ihop själv.
I år så blir det en påse av dessa och kanske en flaska saft.




Dumledrömmar i långpanna

VANILJDRÖMMAR
 
150 g smör
4 1/2 dl strösocker
3 tsk vaniljsocker
1 1/2 dl matolja
1 1/2 tsk hjorthornsalt
6 dl vetemjöl
 
+ 20 st dumle
 

Sätt ugnen på 150˚C.
Rör smör, socker och vaniljsocker vitt och pösigt,  tillsätt oljan lite i taget under omrörning. Använd gärna en matberedare. 
Blanda hjorthornssaltet med lite av mjölet och rör ner i degen i första hand, tillsätt sedan resten av mjölet. 
Lägg på smeten i en form 30x40 cm 
Tryck ner några dumle, antingen hela eller delade 
Grädda ca. 20 minuter.
Skär rutor direkt efter gräddning och låt kallna. 



 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar