lördag 13 april 2013

Lördag

Bankgatans bageri har haft öppet idag, världens bästa lördagsyssla om ni frågar mig.
Bröddegar och kex så långt ögat når, en massa, massa disk men ett underbart resultat. Det är sällan man känner sig så rik som när man får stoppa frysen full. Nu är det sällan jag lider brist på full frys, men idag fylldes den med bröd!






Thekakor med fiberhavregryn och fullkornsmjöl, Leilas formfranska och kesobröd från Åse.
Två plåtar fröknäcke har också passerat ugnen och kökskåpen + kyl och frys har fått sig en duvning av städtanten.
En hel dag i köket och jag känner mig harmonisk i sinnet.
Jag har även idag tillagat vad som kan komma att bli sommarens stora succé vid middagsbordet.
Varmrökt lax på grillen, en makalöst god middag men jag tror att den kan bli ännu bättre om man väljer att äta den kall, till en god potatissallad eller annan typ av sallad. En perfekt sommarlunch eller att ta med i picknick korgen. 

Varmrökt lax:
1 st rensad lax
3 vitlöksklyftor
2 msk frysta provencale kryddor
chili explosionkrydda från Santa Maria
salt
2 msk olivolja

2 st nävar rökflis
aluminiumfolie

Börja med att lägga rökfliset i blöt och låt det ligga i 30 min. Starta grillen och låt den bli varm medans du preparerar fisken. Hacka vitlök. Strö hacket och provencale kryddorna över laxen och krydda sedan på med torrkryddorna efter smak, jag tyckte att jag kryddat ordentligt men lax tål en hel del så var inte försiktig!
Avsluta sedan med att ringla över olivoljan. 

jag använde mig av indirekt grillning i kolgrill,  lägg kolbädden på vänster halva av grillen och fisken på höger Meningen är att fisken inte skall komma i kontakt med någon direktvärme över huvudtaget. Lägg laxen på en foliebädd och rökfliset lägget du i en folieform alternativt ett foliepapper som du vikter in kanterna på och placera den ovanför kolbädden på grillgallret. 

På med locket och det skall vara medeltempratur i grillen, ca 150-200 grader. Rökfliset kommer igång efter mellan 5-20 min. Passa grillen så fliset inte fattar eld vilket kan hända ibland men då är det bara att kväva den och köra vidare. Fisken låter du ligga ca 40-60 min eller tills den ser fin ut. Det är inga exakta anvisningar som ni kanske ser, men eftersom tempraturerna varierar under grillningen och olika grillar beter sig olika så påverkar det naturligtvis resultatet. Min lax låg ca 30 min och jag hade nog kunnat plocka den därifrån efter 25 och låta den vila en stund, speciellt om man ska äta den kall så får den inte vara torr. Torr lax är inte god lax!








Stekta grönsaker med spenat och soltorkade tomater fick ersätta potatis och romsås gjord på cremefraiche och rödlök gjorde middagen komplett. Glaset med det vita vinet gjorde inte smakupplevelsen sämre direkt...

I morgon är det snödag och vi väntar middagsgäster, efterrätten är klar och står i kylen. Det vankas lammstek och rättikagratäng till varmrätt men jag har lite såsproblem.. en riktigt god sås ska det vara, så man vill äta den med sked. Jag tror google ska få göra skäl för sitt namn eller så kanske jag måste ringa till mamma.

Bara för att avsluta inlägget med något totalt ointressant så ska jag bara berätta att ja, jag såg målet Bud Holloway gjorde, inte med mening dock det var mer så att tv,n var igång och jag satt i soffan. Men ja, jag är också glad för deras skull, hej hej!

4 kommentarer:

  1. Laxen låter makalöst god! Jag har också bakat kesobröd ikväll, men hade inget pofiber hemma så jag gjorde en variant av Åses recept, helt okej bröd. Måste fixa fröknäcken i veckan, de är så himla goda. Gör du Åses recept där med?

    SvaraRadera
  2. När jag gör Åses kesobröd brukar jag modifiera lite =) jag använder philadelphiaost istället för kesella och tar bara 2.5 dl mandelmjöl men tillsätter 0.5 dl Bakepro (köpt på lchf butiken)
    Brödet blir stabilare i konsistensen och även högre, lättare att skära i tunnare skivor också!
    Ja, jag använder hennes recept på fröknäcke men saltar det lite extra..

    SvaraRadera
  3. Det receptet jag körde efter hade kokosmjöl och konsistensen blev bra men jag har lite problem med kokossmaken i just bröd, har testat så många brödrecept men inte hittat något jag verkligen gillar till 100%. Tog just ut en plåt frukostgranola ur ugnen som förhoppningsvis ska bli god :)

    Såg nu oxå att fröknäckereceptet i hennes bok skiljer sig från det i bloggen, får baka båda och utvärdera :)

    SvaraRadera
  4. Gör gärna det och återkoppla om du orkar =) Det på hennes blogg är suveränt!
    Jag håller med om kokosmjölet, jag har lite svårt för det jag med..

    SvaraRadera