måndag 15 april 2013

Måndag

Dagen då veckan startar!
Jag snoozade mig genom en halvtimme i morse, morgnar är helt enkelt inte min grej. Trött, tröttare och tröttast är jag rakt igenom. Tur som var så går det över rätt fort även om jag i smyg gäspade mig runt hela förmiddagen.
Veckohandlingen är genomförd, iallafall så det räcker fram till torsdag..kanske fredag beroende på vad jag använder mig av. Vissa saker handlar jag som är ämnade till vissa recept men hux flux så passar dom även dagen före till något helt annat och då blir det rätt täta Icabesök tyvärr.
Idag äter vi Biffstroganoff, äkta rejäl husmanskost när den är som bäst. Jag har googlat fram en massa recept på just detta och variationerna är oändliga. Jag tror på tanken att om jag tar det bästa av de här och det bästa av det där så måste resultatet bli bäst helt enkelt.

Biffstroganoff när den är som bäst.
4 p

700 g strimlat nötkött
1 burk skivade champinjoner eller 5-6 st färska 
3 st gula lökar
3 st vitlöksklyftor
1 burk krossade tomater
3 msk tomatpure
1 msk viltfond
2 msk kalvfond
0.5 köttbuljongstärning
2 msk fransk senap
3 dl creme fraiche
salt & peppar, vitlökspeppar och örtsalt

Börja med att fräsa hackad lök, vitlök, biff och champinjonerna i en stekpanna med smör tills dem fått fin färg. Häll sedan över i en stor kastrull. Tillsätt tomatkross, tomatpure, creme fraiche, senap och fond. 
Krydda ordentligt, det här är en maträtt som inte räds lite salt.
Låt koka ca 10-20 min, tills den fått fin konsistens.
Blomkålsris är en himla bra uppfinning enligt min mening och till smakrik mat passar det extra bra.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar