söndag 1 februari 2015

Söndag

Den första februari och en månad med köpstopp på Bankgatan!
Detta inkluderar givetvis inte mat och tandborstar men ting man kan ta på eller ha på sig kan man väl säga.
Säkerligen skittråkigt men ack så nödvändigt!
Att satsa på istället är tillvaron hemma, att få den så enkel och smart planerad som möjligt.
Var sak på sin plats, matlistor, storhandling, förberedelser för att förenkla dagarna så mycket som möjligt. Att se till att allt är packat och klart kvällen innan barnen ska iväg tills skolan eller till sin pappa.
Skittråkiga saker det också men ack så nödvändigt!

En annan sak jag tänkt på i matlists-sammanhang är att det varje vecka ska testas en ny maträtt.
Denna första vecka i februari testar vi det här:

Zucchinipasta med räkor, vitlök och chili.

3 st zucchini
400 g skalade räkor
3 dl grädde
2 dl creme fraiche
3 st vitlöksklyftor, finhackade
1 st chili, finhackad utan kärnor
2 dl dill, fint skuren
2 st citroner, skalet av
50 g smör, till stekning

Fräs chili och vitlök i smöret utan det tar färg. Häll på grädden och creme fraiche, låt det hela puttra ihop ca 10 min, smaka av med salt.
Dela zucchini på 4 och skär bort kärnhuset. Skär sedan 3mm tjocka remsor med en mandolin eller osthyvel. Stek zucchini i omgångar i en het stekpanna med olja tills den får lite färg, salta. 
Blanda ihop såsen med zucchini, dill, citronskal och räkor. Servera och pressa över en klyfta citron.

Jag tycker det låter riktigt gott!


Nu ska jag ta min snuva med mig och gå i säng, då resten av familjen redan varit förkylda så är det bara ta det i hand och hälsa välkommen. Jag hoppas på en snabb historia och feberfri för all del.
I morgon står ett återbesök på kirurgen på schemat, jag är laddad till tänderna får jag lov att säga.
Och känner mig som en riktigt skräcködla.....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar