måndag 21 november 2011

Måndag

Ord, bokstäver som kommer ut ur munnen eller skrivs ner på papper, på datorn eller mobilen.
Ord som bildar meningar, känslor, tankar.
Berättar sinnesstämningar, sagor, problem och skvaller.
Ord som föder tankar och handlingar.
Saker som sägs kan ge obehagskänsla, lustförnimmelser, glädje inifrån och ut, sorg enorm sorg.

Man pratar och säger saker hela dagarna, vissa pratar mer än andra ( jag erkänner) och andra använder orden bara när dom är tvungna, en del säger något endast när dom har något vettigt att säga, annars är dom tyst och bidar sin tid.
Ur en sådan människa kommer ytterst sällan påhopp, oförskämdheter, rena elakheter eller så kallade mungrodor. Mungrodor är saker man säger när man inte har något att säga men måste argumentera emot någon annan. Saker som allt som oftast följs av ett förlåt.

Ordet FÖRLÅT är ett stort ord... för vissa. Andra slänger sig med det lite till vardags.
Ett förlåt hit eller dit spelar väl ingen roll, man har ju sagt det i alla fall.
Ett väldigt vanligt resonemang.
Jag har en tendens till att be om ursäkt till höger och vänster, det beror på min ovilja att trampa någon på tårna, att lämna obehagskänslor helt enkelt.
Men ordet förlåt är för mig ett ord precis som alla andra. Finns det ingen handling, tanke och mening bakom så kan det lika gärna vara osagt.
Vissa handlingar kräver mer än förlåt, när handlingen är starkare än ordet det är då meningen bakom spelar störst roll

Att kommunicera med varandra är A och O, kan man inte det så blir livet, förhållandet, arbetssituationen och även vardagen så mycket svårare att hantera.
Att prata och verkligen prata det är inget man föds med, herregud nej! Det lär man sig, själv.
Får man nog många chanser att tala för sig , verkligen argumentera för sin sak. Något man tror på med själ och hjärta då finns möjligheten att lära sig en av de mest väsentliga sakerna i livet.
Kommunikation

När man har lärt sig den konsten det är då nästa hänger med..
Och den konsten är att Lyssna, att höra vad en människa säger och vad den menar är två skilda saker. Det är nyanserna som gör samtalet.

Jag kan tala och det är nu jag lär mig lyssna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar