tisdag 15 november 2011

Tisdag lite senare

Krav, begäran, anmodan, förutsättning, villkor..

Det är inga fina ord, kan jag tycka.
Jag kräver, jag begär, det är en förutsättning, ett villkor.

Jag kräver en förklaring
Jag begär trofasthet och tillit
... det är en förutsättning för att det här ska fungera
Mina villkor är....

Usch, jag försöker använda orden i bättre meningar men får inte ihop det.

Man kan ha rätt att kräva en förklaring, men visst låter det bättre att säga, jag önskar en förklaring.

Jag begär.... eller skulle jag kunna få

Det är en förutsättning.. eller ska det här fungera så gör vi så här....

Mina villkor.... eller Jag har en önskan.

Människor i vissa positioner kan ha rätt att kräva saker och ting, en chef tillexempel. Polisen kräver ordning i leden. Politiker kräver ändringar i lag och samhälle. De som sitter i maktpositioner helt enkelt. Jag befinner mig sannerligen inte i en sådan position. Min förmåga att kräva eller begära den är nog obefintlig. Jag vill att saker, handlingar, känslor och löften kommer utan krav. För om jag kräver att få bli älskad eller ett sätt att visa uppskattning på, är den sann från hjärtat då?

Önska å andra sidan är ett ord jag verkligen gillar, det har något glittrande över sig. Lite magiskt skimmer.
Man kan använda önska i många olika meningar.
Barnen gör det nu i juletider.
Man kan önska lycka och välgång på bröllop
En önskan om bättre väder.
En önskan om bättre välfärd och mindre krig.
Önskan om kärlek och förståelse.
Och det är där den verkliga skillnaden på krav och önskan kommer in.

Jag vill inte kräva kärlek och löften eller lycka, men jag kan önska och hoppas att det skimrar till.

jag sydde inte riktigt ihop det, sömnen kallar på mig..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar