lördag 28 mars 2015

Lördag

Solen har visat sig idag trots snöovädret som fanns bakom rullgardinen i morse. Jag hade mina tvivel då vi packade in oss i bilen för att åka och handla, jag hade planerat att tända grillen men tänkte om lite i affären. När vi åkte hem igen skingrade sig molnen och man är väl inte en sämre människa att man kan ändra sig igen.

Jag letar nya recept i tidningar och på bloggar för inspiration då våren närmar sig med stormsteg, grillen har vi redan plockat fram men det känns lite som att gå på tomgång. Jag vill ha nya marinader och tillbehör i massor!
Idag la vi en fin entrecote på gallret och tillsammans med en chevrepaj och ett glas rött skrämde vi iväg de sista flunsabakterierna så långt det bara gick.


Chevrepaj

Pajdeg
2 dl mandelmjöl
1 dl bovete eller om man vill ha ännu mindre kolhydrater så kan man gärna använda bakepro.
1/2 dl sesamfrön
1 msk fiberhusk
1/2 tsk salt
40 g smör
1 ägg

Fyllning
400 g chèvreost
100 g Philadelphiaost
2 dl crème fraiche
3 ägg
1 tsk torkad timjan
salt och peppar


Sätt ugnen på 200 grader
Blanda ihop mandelmjöl bovete/bakepro, sesamfrö, fiberhusk och salt i skålen till matberedaren.
Skär smöret i mindre bitar och blanda i tillsammans med ägget. Kör i hop till en deg.
Tryck ut i en pajform och förgrädda i 8 minuter.

Blanda ihop philadelphiaosten, cremefraichen och ägget. Riv eller smula ner chèvreosten och krydda med salt, peppar och timjan.
Mixa INTE ihop fyllningen!

Grädda i 25 min tills pajen stannat av.
Ätes med fördel kylskåpskall.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar