torsdag 24 september 2015

Torsdag, äpplen!

Jag fick hämta äpplen hos en gammal arbetskompis för ett par dagar sedan, oerhört goda och söta äpplen. Fyra kilo äppelmos ligger nu i tryggt förvar i frysen, jag tillsätter inget konserveringsmedel i mitt mos då Harry är känslig fortfarande mot just E-ämnen.
Äpplena var dock inte slut på långa vägar så igår kokade jag tre liter äppeldricka och bakade en långpanna och två runda äppelkakaor. En av dom fick följa med till Jannes jobb för hans kollegor att mumsa i sig men då han precis som jag inte äter socker och vitt mjöl så skickade jag även med honom en liten glasburk att själv avnjuta till eftermiddagskaffet.








Kardemummastekta äppelklyftor med vanilj-cremecheese 


1 litet trädgårdsäpple i klyftor
1 msk solroskärnor
Kanel, kardemumma
Smör.

1 msk färskost, naturell
2 msk vispad grädde
1 tsk honung
0.5 krm vaniljpulver.

Klyfta äpplet och stek det hastigt i smör i en panna tillsammans med solroskärnorna, dofta över lite kanel och mal ett varv kardemumma.
Vispa ihop grädden tillsammans med färskosten och honungen, smaka av med vaniljpulver.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar