onsdag 8 februari 2017

Onsdag - Fyller upp kakförråden

Ett kök utan småkakor är i mitt tycke ett tomt kök, som en frys utan bröd eller en kyl utan chilisås.
Vissa saker måste helt enkelt finnas för att det ska vara komplett.
Idag bakar jag vanliga kolakakor och något så gott som dessa.

Lejondahls slottskakor

200g smör eller margarin
1 dl socker
2 msk vaniljsocker
3 msk Baileys
1 msk ljus sirap
5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

100 g finhackad mörk choklad

Finhacka chokladen.
Rör smör, socker, vaniljsocker och sirap smidigt i matberedare.
Tillsätt Baileys, mjöl och bakpulver. Kör snabbt i hop till en deg och rulla lagom stora kulor som du plattar till lite på en plåt med bakplåtspapper.
Grädda i 175 grader ca 10 min.


Solen fyllde köket



Och jag passade även på att fylla på frysen!

Saftiga morotsfrallor




50 g jäst
5 dl mjölk, fingervarm
3 dl vatten, fingervarmt
2 tsk salt
2 msk rapsolja
1 morot, fint riven (normalstor)
3 dl grahamsmjöl
15–16 dl vetemjöl
Smula ner jästen i en bunke. Tillsätt mjöl och vatten och blanda tills jästen är upplöst. Tillsätt salt, rapsolja, rivna morötter och grahamsmjöl. Blanda ordentligt. 
Tillsätt vetemjöl, lite i taget och blanda ihop allt till en smidig deg. Knåda den i några minuter. Låt degen jäsa under bakduk i ca 45 min. Rulla degen i mjöl och klipp eller skär den i bitar, ca 24 st.
Lägg degbitarna på en plåt med bakplåtspapper. Låt dem jäsa under bakduk i ca 30 min. Sätt ugnen på 250 grader.
Grädda bröden mitt i ugnen i 10–12 min. Låt dem svalna på ett galler.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar