måndag 20 juli 2009

Sommar sylt!

Jag har kokat sylt i dag mina vänner!
En kär vän har döpt den till Sommar sylt,
igentligen så är det jordgubbssylt m, rabarber och vanilj men allting i livet är relativt
så nu heter den det.

Den är alldeles fantastiskt god, så har ni lite rabarber,jordgubbar och tid över så koka den!!!

Sommar sylt!
1-1½ l sylt
500 g jordgubbar ca 1 liter
ca 500 g rabarber
7-8 dl socker ( lite beroende på hur söt sylt man vill ha, jag använde 5 dl socker )
1 vanilj stång
1 krm citronsyra
1 krm natriumbensoat
Skölj och snoppa jorgubbarna och dela ev, i mindre bitar. Skär även rabarbern i bitar.
I min sylt vill jag gärna ha stora bitar eftersom jag äter den till glass=) Men ska man ha den i frukost filen eller till pannkakorna så kan det vara en god ide att dela dom lite mindre.
Häll Bären i en tjockbottnad kastrull ( går lika bra med en pasta panna!) och tillsätt sockret.
Dela vaniljstången på längden och skrapa ur fröna, lägg ner dom och även själva stången ( den plockar man upp sen, men den innehåller jättemycket smak)
Koka upp sylten och låt sjuda ca 10 min, rabarbern ska vara mjuk men INTE sönderkokad!
Skumma noga! Om man vill använda citronsyran och nariumbensoaten så rör ut de i lite av sylten och blanda sen ner i resten.
Häll upp den färdiga sylten på varma väl rengjorda burkar och skruva igen locket
Jag brukar aldrig använda citronsyra och bensoat i sylt som jag kokar, jag häller den i mindre burkar i stället och stoppar den i frysen. Sylt som varit frusen blir inte dålig lika fort när man väl tinar den, men har man inte tänkt frysa den så glöm inte tillsatserna!
Hoppas den ska väl smaka!
Hälsningar Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar