lördag 5 april 2014

Lördag

Mamma bjöd på riktigt lyxig lunch i dag, att äta så mycket såpass tidigt på dagen innebär fil till middag....


Lax i burgare med hollandaise och krutrök.

Bröd

0.5 pkt jäst
6 dl vatten
7 dl vetemjöl special
4 dl bovete
2 msk flingsalt

Lös upp saltet och jästen i lite av det ljumma vattnet, häll i mjölet och resten av vattnet. Arbeta ihop till en kladdig deg och låt jäsa på en varm plats i två timmar.
Häll upp degen på mjölat bakbord och forma till en avlång limpa, dela i lagom stora bitar och doppa bullarnas snittytan i en blandning av sesamfrön, flingsalt och timjan. Låt jäsa på plåt i ca 40 min till och grädda i 250 grader i 10 min. I samma veva som du sätter in bröden sätt in en plåt med vatten eller släng in en kopp i botten på ugnen.



Dela laxsidan i avlånga bitar och stek i smör tills de fått fin färg, låt de eftergå på 100 grader i ugnen i ca 10 min tills de är helt färdiga invändigt




Hollandaisesås

3 äggulor
1 msk citron
2 dl creme fraiche
3 msk vin
Salt och peppar

Blanda äggulor och vin i en kastrull, sjud på svag värme tills gulorna tjocknat. Ta av från värmen och vispa tills de svalnat. Blanda i cremefraiche och tillsätt citronsaft, salt och vitpeppar.


På dessa bröd lägger du nu allt gott du kan tänka dig, sallad, lax, krutrök eller någon annan god ost
rödlök, tomater och toppa med hollandaisesåsen innan du lägger bröd nummer två som lock.


Jag kan tänka mig att grilla laxen istället gör förmodligen inte smaken sämre..




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar