onsdag 9 september 2009

Redo för julklapps shopping...

Jag är inte tokig!

Så för er som trodde det, ha! då trodde ni fel.

Jag är bara en sån där människa som gillar att vara ute i tid, god tid till och med. Älskar julen och allt som hör där till. Är uppvuxen i en riktigt julig familj, med en mamma som bakade 27 sorters kakor

( det är helt sant), pyntade och pysslade flera veckor innan advent och massor med paket som mor och far var tvungen att gömma undan för att vi inte skulle hitta dom, jag och min syster är nyfikna av naturen och att öppna julklapparna som var lagda under granen på ett snyggt sätt så att det inte syntes, för att sen tejpa igen dom igen och sitta och låtsas som ingenting, en enkel match för systrarna Carlsson.


Och öppnade vi dom inte så visste vi oftast vad den andra skulle få, en enkel byteshandel och sen var saken biff. Det har inte passerat många jular då vi inte vetat vad som funnits i paketen. Men nu när vi är större så gör vi inte så=) eller ja lite kanske... men grejen med julen nu det är att verkligen få tänka ut mega, super, ultra bra julklappar, sånt där som Syster pratade om på jobbet i April kan lätt hamna under granen till henne i December, bara man planerar lite granna.


Jag har en bok som jag skriver in allt i, som jag har tänkt att köpa till nära och kära, framför allt till barnen, deras behov ändras ju rätt så snabbt. Att sen få ge något som är så väldigt uppskattat är alltid roligt. Men att ha råd och lägga ut alla dessa pengar i en och samma månad det är få förunnat, delar man då upp det på flera månader så går det betydligt mycket bättre.


Jag satt i slutet på Juli, en kväll när sonen inte ville sova utanför hans rum och skissade på deras adventskalender.Ett litet paket till var och en, i 23 dgr just det enkel huvudräkning 46 st paket!

Det är inget man handlar på en stads tur, då blir det oftast hiskeligt dyrt och man köper saker bara för att.

Jag har faktiskt hittat riktigt mycket fint på loppis i sommar, att köpa en osedd dvd för en 10 gör att man faktiskt kan ge den i kalendern, att köpa en ny i affären för 99:- gör att man inte kan göra det, och det är ju fatiskt samma film. nu har jag faktiskt bara oköpt 20 paket, det går frammåt

Som sagt lite planering i september gör att lucia baket inte störs av en massa paketinköp, den 9/12 tas den stora gröna granen in och då ligger paketen under den samma kväll. Redo att öppnas av små barnhänder som inte riktigt lärt sig tejpa igen dom på ett snyggt sätt.... Tur att Mamma kan lära dom =)



Kramar

1 kommentar:

  1. Vilket härligt inlägg :)!

    Här är en till som gillar att va ute i god tid med julklapparna...allt för att slippa hysterin på stan under december månad. HATAR julstressen men älskar julen. Vad smart att fynda lite klappar till julkalendern på loppis. Billigt å bra :)! Julen i sig är nog dyr som det är.

    SvaraRadera