onsdag 18 januari 2017

Onsdag - En vegetarisk sådan!

Nu mera försöker vi äta vegetariskt en gång i veckan, det är lite trixigt ibland att få till kan jag tycka men igår lyckades jag verkligen!



Vegetarisk paj med rotfrukter. 


Valfri pajdeg, jag gjorde en glutenfri!

Pajdeg 

3 dl vetemjöl
125 g kylskåpskallt smör
3 msk iskallt vatten.

Kör ihop i en matberedare.

Rotfruktsfyllning 

1 morötter
1 bit kålrot
1 palsternacka
1 sötpotatis
1 rödbeta

Skala och dela i mindre rektangulära bitar, lägg på en plåt och ringla över olja, flingsalt och timjan.
Rosta i 200 grader ca 20-30 min tills de är mjuka.

Äggstanning 

3 ägg
1 dl mjölk
2 dl vispgrädde
Salt & peppar
1.5 dl riven smakrik ost
1 frp fetaost


Tryck ut pajdegen i en form, ca 24 cm i diameter.
Lägg i rotfrukterna och strö över riven ost och smula över fetaost.
Vispa ihop äggen med grädden och mjölken, salta och peppra.
Häll detta i formen och skaka om lite så det fördelas jämt.
Grädda i 175 grader ca 30 min eller tills den stannat av.


Till det hela serverades

Råkostsallad

1 bit vitkål ca 500 g
2 st morötter
1 dl purjolök
ev Paprika i olika färger

0.5 dl olja
1 dl äppelcidervinäger
Italiensk salladskrydda eller Herbamare och lite svartpeppar

Skiva vitkålen och purjolök tunt och riv morötterna grovt, ta en bit av paprikan, gärna olika färger och skiva den också.
Koka ihop olja med äppelcidervinägern och kryddorna, häll detta över vitkålssalladen och rör om ordentligt.

Håller ca en vecka i kylskåp och passar till allt utom plättar och pannkaka!

Picklad rödlök 

2 st rödlökar i tunna skivor, gärna med mandolin

Koka ihop

2 dl vatten
1 dl socker
0.5 dl ättika

Häll detta över löken i snygg burk och låt gärna stå någon timme.






Jag har inte hunnit testa ännu men jag kan tänka mig att den är jättegod att äta även kall!
Vill man inte äta den som vegetarisk så som tillbehör rekommenderar jag goda köttfärsbiffar eller en saftig stek.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar