måndag 30 januari 2017

Måndag - kick off!

Ni vet det där uttrycket att fylla sina dagar med liv och inte sitt liv med dagar - lite så har det varit de senaste tiden på Bankgatan.
En fredagsförmiddag på öppna förskolan, en sväng på det lilla fiket med alla barnen till mellis och riktigt goda middag för att ge helgen en riktig kick off.
Lite film, ost och vin innan sängen kallade och sedan tog lördagen vid.
Vi kan nog kalla det den officiella starten på årets loppis-säsong även om det är en riktig mjukstart och det är länge till nästa men det blev lite småsaker trots allt och ingen är gladare än jag.


En söt liten kruka fick följa med hem 

Vi fortsatte dagen med att springa på grannarna på samma lilla fik och äta lunch tillsammans, hälsa på svärföräldrarna som vi inte sett på närmare två veckor. I Harrys värld en hel evighet och han hade verkligen längtat! Och sist men inte minst kleta lite vitfärg på utvalda möbler här hemma och äta surströmming, alltså riktigt jäkla gott.
Och supertrevligt, det var länge sedan jag skrattade så innerligt.

Igår firade vi en femtonåring, tårta, ljus, en massa människor och sockerspeedade ungar.
Han är allt bra fin våran Alle, femton kloka år har han hunnit bli och jag tänker likadant när det gäller honom som med mina egna.
Vad bär framtiden med sig och hur ser världen ut när han fyller år nästa gång..
Vi försöker fylla dagarna med liv fram tills dess så får vi se.


Efter en helg som den här så behöver både kropp och huvud enormt mycket återhämtning. Stressen i kroppen når monumentala mängder, ena örat tappar större delen av hörselförmågan, armarna domnar bort och illamåendet kommer i vågor tillsammans med hjärtklappning och yrsel. Har jag tur så blir det en någorlunda bra natt men med lite otur så håller stressen i kroppen i sig så pass att den slappnar av nog mycket för att kunna sova. Jag siktar på en promenad i skogen och lite veckohandling idag men inte så mycket mer.

För att avsluta en mycket bra helg så bakade jag pizza, eller det är ju inte så mycket bakande numera men pizza blev det iallafall.


Pizza Bianco

Pizzadeg, 1 plåt
  1. 100 g riven ost, blanda gärna parmesan, mozzarella och vanlig 
  2. 4 ägg
  3. 0,75 dl vispgrädde
  4. 2 msk fiberhusk
  5. 1 tsk bakpulver
  6. lite salt och torkad oregano
Biancosås
  1. 2 dl creme fraiche
  2. 1 vitlöksklyfta
  3. lite örtkrydda


Topping
  1. 6 stora champinjoner, tunt skivade
  2. 1 frp rökt karré
  3. 1 näve hackad grönkål
  4. Riven ost, typ mycket! 

  5. Vispa äggen fluffigt. 
  6. Vispa sedan ner fiberhusk, grädde och salt. 
  7. Blanda sist ner osten och häll över degen på bakplåtspappersklädd plåt. 
  8. Låt stå ca 5 minuter, grädda i 180 grader ca 15 min, 
Fördela såsen på botten och sedan topping, efter min pizza var gräddad skivad jag över ett päron mycket mycket tunt, det var så att säga pricken över i. 



  







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar