tisdag 24 januari 2017

Tisdag - En grön sådan

I  morgon återgår vi till vardagen,  Janne tänker jobba, Harry ska på förskolan ett par timmar och jag tänker kanske åka skidor, men bara kanske... Yoga skulle nog vara bättre med tanke på kroppens tillstånd men om solen tittar fram är ett skoterspår i skogen mera lockande.
Sen kommer barnen hem, allting återgår till det normala och dagens ljus varar lite längre för varje dag.
Idag var den gröna dagen på Bankgatan, en dag i veckan har jag bestämt att det ska ätas vegetariskt och idag blev det grönkålssoppa. Inte jätteupphetsande tyvärr men ändå helt okej! Grönt var det iallafall och grönkål är nyttigt.
Igår däremot var det lite mindre grönt och lite mera gott.

Gravlaxpaj! 

3 dl vetemjöl
125 g kallt smör
3 msk vatten
1 dl riven WB-ost eller någon annan smakrik hårdost

200 gravad lax, hackad i småbitar
3 dl cremefraiche
2 msk kaviar
1 knippe dill och lite gräslök
1 liten rödlök
0.5 dl finriven WB-ost eller annan smakrik hårdost.


Kör snabbt ihop ingredienserna till pajdegen och låt vila i kylen ca 30 min, grädda i 200 grader i ca 15 min.
Låt svalna.

Gör fyllningen och lägg den i pajskalet, detta kan förberedas dagen före om man villl men gärna någon timme iallafall så det hinner sätta sig.
Lite avokado, ett kokt ägg, rödlök och en dillkvist sen är det klart!




Pajdegen som jag gjort är både glutenfri och lågkolhydrat men det är givetvis valfritt.
En enkel sallad till och ett gott glas vitt vin så blir det en riktigt lyxig middag, den passar även ypperligt som förrätt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar