torsdag 26 januari 2017

Torsdag - Frukost


Sedan jag blev sjuk för andra gången i någon form av utmattningssyndrom så måste kroppen få regelbunden energi. Inte för att jag inte ätit tidigare i mitt liv men jag har utan problem kunnat vara utan frukost och ätit senare lunch och varken blodsockret eller humöret har ändrats nämnvärt. 
I nuläget är mycket i kroppen annorlunda och så fort blodsockret sjunker bara lite så blir allting betydligt tyngre, därför äter jag numera frukost! 
Hälsofil, glutenfri granola och ett glas grön superdricka, avslutas med en kopp Pukka-te 
Japp, det står jag mig en stund på och toppar med en näve vitaminer för att kroppen ska få den optimala starten på dagen. 
Det lät väl bra? visst? 
....jag försöker intala mig det iallafall och försöker se ljuset i trött-tunneln. 

Hur som helst, grönt är bra och gott! 
Använd gärna ekologiskt så långt det bara går, ska ni tänka och äta nyttigt så blir det rätt knasigt att stoppa i sig en massa bekämpningsmedel och gifter samtidigt. 

Bankgatans gröna

ca 1 liter 

2 apelsiner
1 citron eller grape
1 bit färsk ingefära ca 2 cm bred
1 banan
1 avokado
1 näve grönkål
1 näve färsk bladspenat

Nu har jag en sådan fiffig råsaftscentrifug, har ni inte så så får ni pressa apelsinerna och citronerna för hand och finriva ingefäran annars är det bara skala och stoppa i centrifugen. 
Häll upp juicen i en tillbringare och stoppa i bananen, avokadon, grönkålen och spenaten. Mixa med mixerstav och späd med vatten tills det blir 1 liter grön smoothie. 
Drick, gärna hela litern under dagen och en liter varje dag. 
Då ska ni få se på grejer! 


Glutenfri granola 

Glutenfria havregryn, ca 500 g
1 näve hackad sötmandel
1 näve hackade hasselnötter
1 dl solroskärnor
1 dl pumpakärnor
0.5 dl linfrö 
2 tsk pepparkakskydda

1, 5 dl olja
1 dl äppeljuice
ev lite honung


Blanda alla torra ingredienser i en stor långpanna, krydda ordentligt! 
Blanda olja och äppeljuicen och häll detta över, rör om, gärna med händerna så du känner att allt blir fuktigt och att det blandats väl
Ringla ev över lite honung och ställ in i ugnen på 175 grader. 
Rosta ca 20-30 min tills det fått fin färg, rör om flera gånger under tiden. 

Om du vill kan du gärna hacka i en ordentlig mängd av torkade frukter, tex dadlar, aprikoser, äpplen, bananer, tranbär, mullbär osv. 

Smaka av granolan och krydda mer om du tycker att den smakar lite. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar