tisdag 18 juni 2013

Måndag

Sju morgnar kvar med väckarklockan som sällskap.

Här hemma dök fem stora lass med matjord upp under gårdagen och idag har det regnat, åskat och haglat. Detta innebär att sandstranden på Bankgatan 22 har övergått i en sjö av lera!
Jag väljer att inte fokusera på det utan tittar åt ett annat håll i stället.

In i ugnen tittar jag, där ligger det en hel hop av marinerade lammrevbenspjäll som fått sig ett långkok under dagen och sen gottat till sig i lite olja, soya, vitlök och honung. Tanken var att de skulle hamna på grillen men eftersom det fortfarande regnar småspik så får det bli ugnen idag.
Till dessa godbitar så har jag hackat ihop en matig salsa och gjort myntasås för första gången.
Det ser gott ut iallafall och jag tror inte jag är ute och cyklar men man vet aldrig.

(I salsan har jag valt att ha äpple, jag äter det gärna i mat lite nu och då men äter ni strikt Lchf så kan det vara idé att byra ut det mot något annat.)


Salsa 

1 syrligt äpple, jag använde Pink Lady. Det har bra syra och är riktigt krispigt.
1-2 avokado
1 ask körsbärstomater
5-6 st rädisor
0.5 rödlök

Hacka ihop allt i lite större bitar, blanda om med en skvätt olivolja och flingsalt. Låt stå och dra till sig en stund.


Myntasås

Mixa 1 näve myntablad med lite limesaft och en vitlöksklyfta. Tillsätt turkisk yoghurt eller cremefraiche och rör ihop, mixa inte! Smaka av med salt och peppar








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar