söndag 30 juni 2013

Söndag

Vaknar till regn och surväder.
Bestämmer mig snabbt för att det blir städ-dag idag, ni vet garderober, skåp osv.
Jag som tänkt mig på loppis och kanske lite sol och bad med vädret hade tänkt sig något helt annat....

En stund senare så blev det faktiskt loppis och även sol och bad. Ett par mycket opraktiska med snygga skor fick följa med hem från Folkan och i fikakorgen packades ost och korv. Fyra mycket badvilliga barn stod för det blöta, själv är jag en badkruka utan dess like. Är det inte duschtemperatur på vattnet så får det vara. Byskes egna pool på havsbadet blir bättre och bättre för varje besök. Under min uppväxt har jag aldrig varit där men barnen gillar det skarpt så varför inte?

Somnade av en stund i solstolen när vi kom hem och tyvärr en alldeles för lång stund, mer än sjutton minuter och jag blir alldeles seeeeg och om möjligt ännu tröttare men middagen landade på bordet trots allt. Kvällens mat bestod av Marockansk kyckling från Sommar med Ernst. Riktigt, riktigt gott!

Ernst magiska Kyckling

Antal portioner: 4-6
Ingredienser
1.5-2 kg hel ekologisk kyckling 1-2 ekologiska citroner 2 msk flytande honung 4-5 vitlöksklyftor 3 vårlökar 1 knippe färsk marockansk mynta flingsalt vitpeppar ur kvarn kalamataoliver 

Givetvis gjorde jag en del justeringar i receptet, marockansk mynta gick inte uppbringa på våran ICA butik så jag ersatte detta med färsk oregano, citrontimjan och basilika. Ingen i våran familj gillar oliver heller så de skippade jag rakt av. Annars så var det nog ganska lika, lite mer kryddor, herbamare bla.

1. Stycka kycklingen (de delar av kycklingen som blir över kan användas för att göra buljong). Dela filén i två delar.
2. Lägg alla delar från kycklingen i en ugnsfastform med lock, gärna gjutjärn.
3. Skala och hacka ner vitlök grovt och lägg i en mortel. Mängden vitlök kan justeras efter egen smak. Lägg i flingsalt i morteln och mosa vitlök och salt till en grov pasta, inte helt slät. Bryt ner marockansk mynta i morteln och mosa ihop med vitlökspastan. Häll i olivolja och rör runt lite lätt. Häll över vitlöksblandningen på kycklingen.
4. Skölj citronerna och pressa citronsaft över kycklingen. Det som blir kvar av citronskalen kan även de läggas ner i grytan för extra syra.
5. Ta vårlöken och dela den grovt med blasten kvar, tillsätt till kycklingen.
6. Häll på lite extra flingsalt, peppar från kvarn och honung. Sist hälls oliverna över hela grytan.
7. Lägg på locket och ställ in kycklingen i mitten av ugnen på 200 grader och låt stå i ca 60 minuter. Håll koll under tiden så kycklingen inte bränns vid eller blir torr.

Jag tror det blir bäst att verkligen använda en hel kyckling till denna anrättning, jag blandade med vanliga kycklingfileér också och jag tyckte nog att de blev torrare än de andra kycklingdelarna men smaken var perfekt!
Vitkålssallad, en kall sås med gräddfil och lite riven gurka, vattenmelon och klyftpotatis till barnen serverades som tillbehör. Smarr, smarr!





Dela tomaterna och ställ i en form med snittytan upp
strö på salt och socker i samma mängd, till 25 tomater ta ca 1 msk av varje.
Ringla över olivolja och färsk timjan 
Ställ i ugnen på 200 grader och ställ in i ca 10-20 min










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar