måndag 16 juni 2014

Måndag

Då vädret haft någon form av föreställning idag men regn, hagel och sol om vartannat så var det tur att vi fick ordning på gården igår. Det klipptes gräs, trimmades, röjdes träd och sattes potatis.
Så idag blev det tid inomhus istället!
Jag är fasligt morgonpigg under den här graviditeten, börjar redan strax efter  fyra med att vända och vrida, somna om lite lätt för att vakna tjugo minuter senare och vända mig åt andra hållet. Jag försöker ligga till kvar till efter sex-sju i varje fall men sen kan jag gärna stiga upp och börja dagen, i morse var klockan strax före sju när jag började röja upp på nedervåningen, katten drar med sig halva skogen in och lämnar små söta tassavtryck överallt där hon går fram. Att jag avverkat tre loppisar under helgen har också lämnat sina spår kan man säga, men nu är det fint igen!

Jag gjorde också en ordentlig laddning småplättar för framtida stranddagar, perfekta att ta med till barnen att äta kalla med lite sylt.
Men vad jag ville dela med mig av här idag är de små jordgubbsparfaiter som just nu står och fryser till sig lite. Jag hade turen att springa över tolv stycken muffinsformar i silikon för en guldpeng i Piteå under helgen och de var perfekta för ändamålet, annars passar pappformar också men då måsta man nog ställa de i en muffinsplåt för att behålla stabiliteten.


Jordgubbsparfait

2.5 dl vispgrädde
2 äggulor
ev strösocker, ca 0.5 dl (jag använde ingen sötning då kvargen innehåller lite socker)
2 dl jordgubbskvarg, tex från Lindahls
10 st färska jordgubbar.


Vispa grädden fluffig, vispa äggulor och ev sötning i en annan bunke tills den blivit ljus och porös.
Mixa jordgubbarna men lämna gärna lite bitar kvar.
Vänd ned kvargen, jordgubbarna och äggulorna i grädden. Fyll upp i valfria formar och ställ i frysen.
Låt de gärna tina i kyl ca 30 min innan servering.
Avnjut med mera färska bär och ev mera grädde.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar