onsdag 18 juni 2014

Onsdag

Midsommarafton står för dörren och vi är bortbjudna på middag.
Jag ska stå för desserten blandannat och har sökt igenom nätet för olika smarriga saker.
Tänker mig en med lite kolhydrater och en annan bakad som vanligt.
Hittade en mazarintårta i sann lchf-anda som ser mycket lovande ut! När min kära make fyllde år i slutet på maj så hade jag bakat just en mazarintårta och ovanpå garnerat med vispad grädde blandad med lemoncurd och en massa färska bär. 
Den som syns till vänster i bild. En riktigt frisk och fräsch tårta som jag nu tänker mig att ändra lite i grundreceptet för att få den mer lågkolhydrats-vänlig




Lchf Mazarintårta.

125 g smält osaltat smör
4 ägg
3 msk sukrin melis + 7 droppar Stevia Sweet (Ica)
1 dl grädde
1 dl mandelmjöl
0,5 dl kokosnötmjöl
0,25 dl pofiber
5 droppar bittermandelolja
2 tsk bakpulver

Chokladglasyr:
75 g mörk choklad  70%
1 dl grädde
5 droppar Stevia Sweet
25 g osaltat smör

Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa ägg och sötning fluffigt och häll i grädden, bittermandelolja och smälta smöret
Blanda alla torra ingredienser och blanda ner det väl i smeten.
Spänn ett bakpapper i botten på en springform, 22 cm i diameter, smöra formen och bröa med flagad mandel
Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader ca 25 - 30 minuter.
Låt kakan svalna.


Om man nu vill så kan man göra glasyr ovanpå, jag har inte tänkt att göra det utan garnera med grädde i stället. 

Chokladglasyren: 
Smält chokladen på svag värme och tillsätt smöret.
Blanda ner grädden lite i taget och rör glasyren slät.
Blanda ev i lite sötning om du vill
Låt glasyren stå tills den stelnar lite, vill du ha ännu mjukare glasyr tar du i lite mer smör. 
Bred glasyren på kakan.



Som alternativ nummer två vet jag inte riktigt vad jag ska hitta på ännu... Det lutar åt vit chokladcheesecake eller kanske choklad och kolapaj med jordgubbar till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar