tisdag 17 juni 2014

Tisdag

Jag älskar att handla!
Mat alltså, nya grönsaker och ostar. Frasigt bröd och nyheter i frysdisken får mig att bli överlycklig, jag kan gärna åka på någon stormarknad och botanisera bland hyllorna i timtal.
I söndags när vi åkte från loppisrundan var bilen redan rätt full men vi fick med oss mat för hela veckan ändå.

Nyheten som fick följa med hem var dessa rotfruktsstrips från Findus!
Riktigt frasiga och goda blev dom och med ett kolhydratvärde på 10g/100g
så kan jag absolut tänka mig dom som ett komplement emellanåt.
Vad jag däremot inte såg förrän nu när jag googlade fram produktinnehållet på Findus hemsida var att de av någon anledning var doppade i vetemjöl och med andra ord inte glutenfria!
Dumt kan jag tycka...men förhoppningsvis så uppmärksammas dom på detta och gör en ändring.




Till det hela blev det svärmors köttfärslimpa, den går inte av för hackor vill jag lova!
Jag fick modifiera bort ströbrödet och det var inga problem.


Suzannes goda köttfärslimpa.

500 g köttfärs
0.5 dl vispgrädde
2 msk pofiber
1 ägg
Vitpeppar, svartpeppar och salt 
(ev kött och grillkrydda, men se upp så den inte innehåller en massa kolijox! )                                                   
1 fint riven lök


Häll pofibern i en skål och tillsätt grädden, låt svälla en stund-
Riv löken på ett rivjärn eller hacka den fint, rör ner i gräddblandningen tillsammans med köttfärsen och kryddorna. Tillsätt ägget och rör tills allt blivit en fast, smidig blandning.
Forma till en limpa i en smord ugnsfast form och ställ in i ugnen på 180 grader ca 20-30 min beroende på höjden på limpan.

Sås

2 dl vispgrädde
1 dl creme fraiche, jag använde en som var smaksatt med schalottenlök, vitt vin och örter.
1 msk kalvfond
Soya.

Låt koka ihop ca 10 min.

Jag rörde också ihop lite frysta lingon med en tesked honung.
Riktigt bra mat en tisdag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar