lördag 27 juli 2013

Lördag

Solen och värmen är här för att stanna ser det ut som, bortsett från nattens dunder och åskoväder. Solen kom snabbt tillbaka och har idag lyst högt och länge över kusten och på Bankgatan har det pågått legobygge på altanen. Vi har spelat Vem där? och rim-memo, en sväng på marknaden som pågår denna helg hann vi med och avslutningsvis en picknickkonsert med Anna-lotta Larsson anordnad av Kulturföreningen i Byske.
Jag älskar verkligen picknick och är helt övertygad om att desto fullare korg och kylväska desto bättre. Sagt och gjort, köttfärspaj, avokado och chevrekräm och tomatsallad till de äldre i sällskapet. Småplättar  med jordgubbsylt och päronfestis till de yngre. Vaniljfylld sockerkaka med grädde och bär (jag klarade mig med bären och grädden) kaffe och te fick utgöra efterrätten. Melon och färsk ananas rymdes där på ett hörn för den goda smakens skull.
Riktigt porslin och glas på fot ska det vara och man kan nog aldrig ha för många filtar med sig

Köttfärspaj ala Picknick (vilket innebär att den är lika god kall som varm)

40 g smör
1 ägg
2 dl mandelmjöl
1 dl Bakepro
0.5 dl sesamfrön
1 msk fiberhusk

Kör ihop till en deg i matberedare och låt vila i kylen uttryckt i en pajform ca 30 min. Nagga med gaffel och förgrädda i 175 grader ca 15 min.

400 g köttfärs
0.5 riven Squash
1 köttbuljongstärning
timjan, salt och vitlökspeppar
2 ägg
2 dl grädde
Chevreost, smulad/riven ca 0.5 dl

Stek köttfärsen och lägg i buljongstärningen och ev lite vatten, krydda med salt, timjan och vitlökspeppar. Riv i squash och låt steka ihop en stund. Lägg köttfärsen i pajskalet och vispa ihop ägg, grädde och chevreost, krydda med lite örtsalt och häll detta över.
Grädda tills den stannat av och fått lite fin färg

Avokado, cremefraiche och den resterande chevreosten mixade jag ihop till en dressing och smaksatte med örtsalt. En hop med tomater i båtar, olivolja och färska kryddor passade bra till!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar