måndag 3 februari 2014

Måndag

Jag ville faktiskt fortsätta med Lchf när jag fick veta att en bebis var på ingång, jag försökte ett par veckor men HERREGUD så gott det är med smörgåsar! I alla dess former, hårda, mjuka, fyllda, med bara smör eller massor av pålägg. Skinkmackor med tomat och keso eller ost och marmelad, vet ni hur gott marmelad är på en skala??

Jag går emot mig själv och allt jag stått för de senaste tolv månaderna men tänker att jag ska lyssna på min kropp och att det är under ett begränsat antal månader av mitt liv. Att lägga om kosten efter nedkomst känns inte som ett problem snarare som en möjlighet.
Nu är det inte så att jag slutat äta vanlig mat bara för att jag äter smörgåsar som om det inte fanns någon morgondag. Jag kommer att fortsätta dela med mig av recept och faktiskt så går nog det mesta att göra i lchf format ifall man vill det.
Idag står det ett långkok på spisen i form av Burgundisk köttgryta, en klar favorit här hemma. Speciellt om det är lite kallt ute.


Burgundisk köttgryta.

4 p

1 kg högrev, nötstek eller fransyska.
1 gul lök
1-2 morötter
1 dl tomatpure
4 lagerblad
1 flaska rött matlagningsvin eller ca 3 dl vanligt rött vin
Fryst persilja
1 buljongtärning
2 dl vatten
Dragon, färsk vitlök, hel vitpeppar, salt, vitlökspeppar, kalvfond.
1 paket bacon
6 st färska champinjoner i kvartar eller hela om de är små.
(syltlök)

Skär köttet i mindre bitar och lägg i en ordentlig panna, gärna gjutjärn. Dela löken och lägg i den tillsammans med tomatpuren, vinet, köttbuljongen, vattnet och persiljan. Krydda med 1 msk dragon, 2 vitlöksklyftor, 8 hela vitpepparkorn.
Låt koka på svag värme närmare två timmar.
Rör om ett par gånger under tiden och tilsätt ev mera vatten eller vin så att det inte torrkokar.
Hacka baconet, stek det tillsammans med svampen och häll ned i grytan. Låt koka 15 min till.
om man vill kan man hälla i ett par syltlökar mot slutet av koktiden.
Ifall den är lite lös så kan man reda av den med lite maizena utrört i kallt vatten.
Servera med Ris, klyftpotatis eller ett riktigt gott bröd.




När jag var liten så gjorde min mamma en efterrätt med jämna mellanrum, gärna på fredagar i den lilla gröna formen..
Jag minns den som igår, hur ljuvligt den smakade tillsammans med kall vaniljglass.

Persikor med knäckigt havretäcke.

8 st konserverade persikohalvor.
2 dl havregryn
1 dl socker
1 dl vetemjöl
150 g smält smör
0.5 dl sirap.
0.5 tsk vaniljsocker

Lägg persikorna i ett durkslag så de får rinna av, smält smöret och rör i de resterande ingredienserna, vaniljsockret sist.
Lägg persikorna i en ugnsform med urgröpningen uppåt och fyll med knäckblandningen.
Ställ in i ugnen i 225 grader tills de fått fin färg och blivit lite knapriga på toppen. ca 20 min.
Servera med iskall vaniljglass.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar