fredag 13 december 2013

Fredag

Jag fick ett tips av en nyfunnen vän, en likasinnad Lchf-ätare.
Så här till jul så vill man gärna att traditionerna ska följas även om man ändrat kosten. Att avstå från knäck och kola kan nog gå an men en smörgås till skinkan känns som ett måste. Då kom hon som en räddande ängel, Anna jag tackar och bockar!


Vörtlimpa

5 ägg
1,5 dl crème fraiche
2 dl julöl
2,5 dl Pofiber
1,5 dl Fibrex
2 tsk bakpulver
3 msk Fiberhusk
2.5 tsk malen ingefära
1.5 tsk malen kardemumma
1.5 tsk malda pomeransskal
En liten nypa salt
Ev. lite sötning
2-3 msk osockrad lingonsylt
Sätt ugnen på 200 grader. Vispa ägg en stund, vispa ner crème fraiche och sen ölet. Blanda alla de torra ingredienserna och rör ner i smeten. Fördela smeten jämnt i en brödform med smörpapper i, ställ in i ugnen i 30-40 min.



4 kommentarer:

  1. Varsågod :-) visst var den toppengod? Bakade en i veckan med gammaldags mjölk istället för öl och några tsk pepparkakskrydda istället för vörtkryddorna. Också tokgott. Älskar att den blir så brödig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min blev tyvärr inte så hög så jag fick dela den i tjockare skivor och sen längst efter men smaken blev toppenbra tillsammans med en smakrik ost =)

      Radera
  2. Nämen vad knasigt, har bakat den tre gånger nu och den har blivit hög och fin varje gång, du glömde inte bakpulvret? ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej inte det, men formen kanske blev för stor. Jag använde en 1.5 liters brödform..

      Radera