lördag 21 december 2013

Lördag del 2

Min mammas faster bakade världens i särklass godaste havrekex på den tiden då det begav sig. Mamma har tagit efter och jag likaså.
Jag hade inte tänkt mig dessa i år då de är helt oemotståndliga och inte speciellt lchf vänliga men det trots allt så ligger det en trave i skafferiet och som jag suktar varenda gång jag öppnar dörren.


Faster Gertruds havrekex.

Dag 1

400 g havregryn
4 dl mjölk
2 dl socker
400 g mjöl
1.5 msk hjorthornsalt
2 tsk bakpulver
2 tsk stött kummin.

Rör ihop allt detta i en bakmaskin, det går inte röra förhand!
Låt stå i rumstemperatur över natten, minst 12 timmar iallafall.
Ta fram 250g äkta smör ur kylen och lägg på ett fat, detta ska också stå framme.

Dag 2

Kör i smöret i bitar och låt maskinen gå minst 10 min, allt smör ska blandas i väl.
Kavla ut med lite mjöl och ta ut runda eller skär fyrkantiga kex som en handflata i storlek.
Nagga med gaffel eller kavla med naggkavel.
Grädda på bakplåtspapper i ca 175 grader tills de fått gyllene färg och känns en aning spröda. Låt svalna på galler.

Dessa kex blir inte som digestive i konsistensen, snarare lite halvsegt spröda.  Smör och en god ost är det enda som behövs och de passar lika bra till gröten som till skinkan,










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar