måndag 9 december 2013

Måndag

Fredagskänslan infann sig redan på morgonen. Kastade ett öga ut genom fönstret och där vräkte snön ner, hur härligt som helst om du frågar mig!
La ner lite extra tid på fredagsoutfiten med lite lockar i håret och svarta klackar på fötterna.
Jag brukar köra med kjoltyg i slutet på veckan men det är lite svårt med täckbyxor över pennkjol!



Fredagsmiddag med dubbelbakad sötpotatis och späckad fläskfilé med en avslutning på hemmagjord vaniljglass med blåbär och hasselnöts-smul. Jul med Ernst och På spåret blev fredagsnöjet och det kändes som att det inte behövdes mer den kvällen. Ibland är man tillfreds med lilla.

Sov länge på lördagsmorgonen för att hastigt stiga upp och gå en promenad. Med funderingar på det ena och det andra och P!nk i lurarna så blev det en riktigt bra start på helgen.
Jag och Molly fick oss lite egentid då den ena manliga delen åkte på jobbet och den andra gjorde ett kompisbesök. Med locktången i ena handen och glittrande nagellack i den andra så blev det en tjejig eftermiddag. 

Ett hägrande luciatåg kräver änglalockar och glitterspray.













Det kom en tomte på besök också, trots att "tomtetvivlet" finns där all annan tid så är det allt
lite spännande när mannen med skägget dyker upp...
De vet inte riktigt vad de ska tro..


Sen kom äntligen granen in! eller kanske granarna är mera rätt epitet. Tre stycken för att vara exakt är nu klädda, klara och med belysning. Jag tycker nästan det är granen som ger hela julstämningen. Den och doften av hyacinterna, möjligtvis den första griljerade skinkan också..
Vi träffades för julfika på eftermiddagen hela maffian efter en rafflande innebandy match för Alle, och sen blev det chokladpraliner för hela slanten. Då jag gjorde min kvällspraktik på Nygatan fick jag lära mig grunderna och givetvis måste det utvecklas vidare tyckte både jag och min mor. De mörka skalen fick smak av ljus choklad och nötcreme medans de vita smakar lingon och päronkonjak.


Söndagsfrukost i soffan, lagom till julkalendern.







Änglavingarna hänger i granen

Det blev även eftermiddagsfika, lite försmak på julen kan man säga...







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar