måndag 16 december 2013

Måndag

Vi brukar avsluta veckan med fredagsmys precis som så många andra i vårt avlånga land. I fredags innebar det taccos till middag och en översovningskompis till Molly. Finbesök av Johan med en chokladpralin och två koppar te. Ostkrokshjärtan och dillchips till barnen att mumsa på och Dumma mig 2 på tv, jag måste erkänna att den filmen är hur bra som helst! Jag skrattar ofta och gärna.

Vi brukar se Jul med Ernst då det visas så pass sent på torsdagarna att Molly inte orkar vara vaken genom sju tusen reklampauser (för det är en måste att se det tycker hon) Att få se det på play är mycket bättre och i år är det många bra idéer att ta till sig av. Idag har det blivit saffranspäron och de doftar alldeles ljuvligt.



Då lördagsmorgonen fick bli en rejäl sovmorgon och en något sen frukost så satt en Brunch på Nygatan 57 som en smäck!



Så mycket fantastisk god mat som stod uppdukat! Det mesta lokalproducerat och allt hemlagat. Brödet bakar dom själva liksom alla kakor och tårtor till desserten. Jag var en sväng till himlen tur och retur vill jag lova...
En sväng på stan efteråt bland alla andra stressade julklappsköpare. Det är riktigt skönt att vara klar, att inte känna att man måste dit och trängas, man kan välja att stanna hemma och det ska jag nog göra nu den sista veckan. Möjligtvis ett besök på solbacken och Ica Maxi tidigt som rackarns på söndagsmorgon men jag håller mig från innerstan..

Resten av lördagen bestod mest av måsten men det är riktigt skönt när allt är gjort, när man känner att man kan ta sig an resten av veckan utan en massa saker som ligger i hörnen och väntar på att bli omhändertagna. 
Det blev ingen middag efter den stadiga lunchen kan jag tillägga och jag tror att jag fortfarande var mätt när jag vaknade på söndagen, betydligt tidigare än dagen före.

Jag och Molly gjorde en tidig morgon, med henne sittandes på sittbänken i köket med Lassemajas korsordsbord i knät ständigt dividerandes om olika värdsliga ting så hann jag baka både havrekex och en massa limpa innan frukost. 
En frukost som intogs bredvid rumsbordet med det tredje ljuset i staken tänt, en härlig start. Att få se julkalendern med barnen och inte känna någon stress. 
Vi hann också med att baka ut de sista pepparkakorna innan det blev dags för diverse kompisar och sen vidare avfärd till pappa land.

Avslutande söndagen gjorde vi med en strålande julkonsert och jag tror att det kom lite julkänslor på köpet. Värme och glädje iallfall.
Idag drar sista veckan igång. Vi har mastodont handlat idag, förmodligen inte ens en bråkdel av vad vi kommer att behöva men en start i varje fall. 
Jag har ivrigt googlat fram sillrecept och hundra olika varianter av revbenspjäll. Vilka jag valt delar jag med mig av senare i veckan och hoppas kunna inspirera vidare. 
Jag hittade också ett nytt recept på vörtlimpa med surdeg som måste testas!



Det är kristyren som e själva grejen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar