fredag 2 oktober 2015

Fredag, Cheesecake

Lime- och passionscheesecake

3.5 Madelmjöl
60 g Smör
1.5 msk sötning av valfritt slag, jag använde lokalproducerad flytande honung
1 msk fiberhusk
1 krm salt
2 äggulor
2 msk grädde
1 tsk vaniljessens eller vaniljpulver

400g Philadelphiaost
2 dl Creme fraiche
5 st Passionsfrukter i smeten, ev någon mer till garnering
1 Lime, saften
2 st Ägg
4 st Gelantinblad
1 tsk vanilessens eller vaniljpulver
1.5 dl sötning av valfritt slag, ( även här använde jag mig av honung då jag tycker att sötningsmedel smakar apa! MEN jag använde bara 3/4 dl honung då den sötar och rundar av på ett helt annat sätt, smaka av smeten i omgångar så den inte blir varken för söt eller för sur.)



Sätt ugen på 175 grader

Lägg de fyra gelantinbladen i kallt vatten

Blanda mandelmjölet med smör i en matberedare med knivar och kör i hop, tillsätt resten av
ingredienserna och kör tills det blivit en deg. Tryck ut i en pajform/springform med löstagbar botten.
Grädda i 10 min och låt sedan svalna

Dela äggen till fyllningen men spara vitorna, vispa gulorna och sötningen tillsammans med vaniljen tills det är riktigt pösigt. Tillsätt färskosten och crème fraichen och vispa lite till.
Gröp ur passionsfrukterna och sila ned saften i en liten panna, passera genom en finmaskig sil för att få med så mycket som möjligt.
Pressa i limen i kastrullen och koka upp.
Ta av den från värmen och rör ned de urkramade gelantinblanden, rör tills de smält ordentligt.
Låt svalna lite och rör sedan ned det i ostsmeten försiktigt under omrörning.

Vispa äggvitorna till ett hårt skum och vänd ned i smeten, bred ut i formen på pajbotten och släta till ytan, låt stå i kylen minst fyra timmar, ta försiktigt ut ur formen och servera.



         


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar