söndag 4 oktober 2015

Söndag, slutet på helgen!

Inte för att någon kanske behöver en påminnelse direkt, men bara för att sätta ramarna för detta inlägg. De går fort de där helgerna, i typ racerfart. Fredagskväll övergår till söndagskväll innan du hinner blinka.
Men jag har faktiskt hunnit det, blinka alltså! I går gjorde jag det som varenda gång gör mig på så dåligt humör, jag rensade i förrådet!
Täckbyxor, mössor, vantar som det bara fins en av, söndriga leksaker och SKOR! Hur många par som helst....
Usch! Varför jag blir på så dåligt humör är för att jag bara har mig själv att skylla, det är ingen annan som bär ut högar med vantar eller för små jackor och bara lägger på första bästa plats som är något så när tom.
Nu säljer vi av mer än hälften och den andra halvan skänker vi bort till någon som behöver det bättre, det känns bra.  Och bäst av allt, nu ryms vi i förrådet igen.

Vi hann även med middagsbesök på lördagsafton det är alltid trevligt. En gammal vän sedan min uppväxt, hennes blivande man och deras två barn. Två stycken som lyckligtvis är i det närmaste samålder med våra två pojkar. Mycket stoj och lek blev det.
Då jag satt på fredagseftermiddagen och sökte efter något nytt att laga så snubblade jag över det här receptet.


Kyckling i spenat och vitvinsås

4 st kycklingfileér
smör
salt & peppar
2 tsk paprikapulver
2 tsk chicken & steakkrydda
2 st schalottenlökar
2 st vitlöksklyftor
3 dl vitt vin
2 msk konc kycklingfond
2 dl vatten
100 g philadelphiaost
3 - 4 dl grädde
1 tsk grovkornig senap
1 msk pressad citronsaft
15 - 20 bollar fryst finhackad spenat
2 msk fryst finhackad persilja

Börja med att klyva kycklingfileérna på längden så dem blir till tunna bitar. Bryn dessa i stekpanna med smör. 
Krydda med salt, peppar, paprikapulver och chicken & steakkrydda under stekningen. 
När fileérna är brynta så lägger du dem åt sidan. Slå på vatten och konc kycklingfond i pannan där du stekt kycklingen och låt detta fräsa en stund och spara sedan skyn tills senare.

Gör rent stekpannan och börja sedan göra såsen. Hacka då schalotten och vitlök. Fräs detta i en aning smör tills löken mjuknat och slå då på vinet. Låt vinet reducera till minst hälften. Slå sedan på fonden som du tidigare kokat ihop på vatten + konc + sky. 
Låt stå och koka ihop några minuter. 
Slå sedan i grädde, philadelphia, spenat, persilja och senap. Lägg ner kycklingfileérna som får puttra med tills dem är genomstekta. Smaka av såsen med salt och peppar mot slutet.

Värt att tänka på är att det ska vara finhackad spenat, jag köpte Icas ekologiska i frysdisken och den var inte finhackad, tyvärr upptäckte jag inte det förrän de redan låg i pannan.. Det blev rätt stora bitar spenat men jättegott ändå.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar