tisdag 13 oktober 2015

Tisdag - Riktiga biffar!

Högrevsbiffar

800 g mald högrev
1 liten hackad gul lök
2 pressade vitlöksklyftor
8 st hackade soltorkade tomatskivor
1 dl riven parmesan
1 msk finhackad persilja
1 tsk konc kalvfond
1 dl vispgrädde
1 ägg
1 tsk paprikapulver
salt & peppar och lite vitpeppar
smör


Blanda alla ingredienser till en smet och forma rejält tilltagna biffar. Låt vila en stund innan tillagning. 
Stek sedan i panna på medelhög värme tills biffarna är klara enligt ditt eget tycke, jag vill gärna ha dom lite röda i mitten. 
Plocka sedan biffarna ur pannan och låt vila på sidan av medan du gör såsen. 

Häll i ett glas vatten i pannan och vispa ur, sila skyn ned i en såspanna och koka ihop tillsammans med 1 msk kalvfond.
Häll i 2 dl vispgrädde och 0.5 dl philadelphiaost. 
Koka ihop och smaka av med soya, salt, peppar och ev lite whiskey eller konjak om det finns i skåpen.

Citronstekta champinjoner med persilja.

Kvarta ett tiotal champinjoner.
Stek i smör tills de fått fin färg och släppt ifrån sig den mesta vätskan, pressa över saften av en citron och krydda med vitlökspeppar och finhackad persilja.


Jag serverade dagens biffar med vitkålsstuvning och gjorde då ingen sås men hjälp så gott det var!







2 kommentarer:

  1. Biffar som mina killar kommer att älska. Äter själv lchf sen fyra år tillbaka och min mage har aldrig mått bättre. Nu ska jag kika vidare här inne hos dig bland alla dina goda recept. kramisar Tina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så trevligt att du hittat hit =) Jag har med recept på lager och försöker lägga ut ett par stycken i veckan!

      Radera