tisdag 20 oktober 2015

Måndags middag med maffian

Förra året vid den här tiden var jag sjuk, jäkligt risig för att vara ärlig!
Det blev betydligt sämre innan det blev bättre, hade jag vetat det då så hade jag nog satt livet på pause ett par månader och ridit ut stormen efter bästa förmåga. Det blev ingen pause, dagarna rullar på vare sig man vill eller inte och utan förvarning så har ett helt år runnit mellan fingrarna och helt plötsligt så firas det födelsedag på Bankgatan igen.
Denna blev betydligt mycket bättre än förra och nu känns det skönt att det är ett helt år till nästa gång. Jag ska bli bättre på att ta vara på de små stunderna, inte ta något för givet och se fram emot varenda dag, även måndagar!

Idag ska vi äta maffiamiddag och i grytan finns det Filésås som serveras med pasta och vitlöksbröd
Jag tycker att Risentas bönpasta är ett alldeles utmärkt substitut till vanlig pasta och då vi äter det som mest en gång i månaden så känns kolhydratmängden helt ok!


Filésås.

4 p

Fläskfile eller ytterfilé ca 600 g
1 gul lök
10 st färska champinjoner
1 vitlöksklyfta
3 dl Vispgrädde
1 liten burk Creme fraiche
1-2 tsk soya
1-2 tsk kalvfond
1 tsk senap
1 msk pesto

Strimla löken och skiva champinjonerna, putsa köttet fritt från hinnor och senor. Stek allihopa i omgångar i en stekgryta och krydda med salt och peppar, pressa över vitlöken och häll på grädden och crème fraichen. Låt koka ett par minuter och smaka av med soya, senap, kalvfond och pesto.
Koka ihop ytterligare och servera med Pasta av något slag.








 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar