onsdag 21 oktober 2015

Onsdag - ett av det godaste!

Alltså det här!
Jag har ett annat kycklingrecept som jag har haft som topp ett men det här står numera på första plats och känns rätt ohotat faktiskt.


Kycklingkebab

1kg kyckling

1 dl olivolja
0.5 dl soya
saft från 0.5 citron
2 vitlöksklyftor
1 dl creme fraiche
1 msk sambal oelek
½ pressad citron
1 tsk torkad oregano
1 tsk spiskummin
1 tsk kebabkrydda, vår icabutik hade den inte men den innehåller nedanstående så jag blandade egen.

(Svartpeppar, spiskummin, oregano, paprika, cayennepeppar, vitlök, gurkmeja, koriander, chilipeppar.)
2 st pressade vitlöksklyftor
2 msk hackad persilja
salt & peppar


Strimla kycklingfileerna och lägg i en skål eller som jag har, en marineringslåda.
Rör ihop alla ingredienserna till marinaden och häll detta över, låta vila i kylen 2 timmar innan tillagning. 
Sätt ugnen på 180 grader. Häll över kycklingen på en plåt och stek mitt i ugnen i 15 min. Rör sedan runt kycklingen och stek ytterligare ca 15 min. 


Pitabröd Lchf  
ca12 g kolhydrater/ bröd

4 ägg
1 dl turkisk yoghurt/creme fraische
4 msk smält kokosolja eller olivolja
2,5 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver
1 dl bovetemjöl 
1 dl riven ost 
1 tsk Salt 

Gör så här: 
Vispa äggen pösigt. 
Tillsätt oljan och yoghurten. 
Blanda ihop de torra ingredienserna och osten och blanda ihop allting. 
Forma till fyra pitabröd och grädda i ca 30 min på 150 grader.

En kall sås till med majonäs, cremefraiche, paprikakrydda, herbamare och vitlökspeppar serverade jag till och vanliga tillbehör såsom sallad, gurka, tomat, ananas och majs 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar