onsdag 28 oktober 2015

Onsdag

Nu är jag igång igen!
I och med Harrys hemska allergier han hade när han föddes så har jag fått upp ögongen för allehanda hopkok, desperationen växer när ingenting fungerar och helt plötsligt så måste man gå tillbaka till ruta ett.
Det var det där med tvättmedlet, hudkrämen, konserveringsmedlen i maten, deodoranten osv. Listan går att göra lång men för varje sak man kan byta ut till något bättre ger lite mindre kemikalier i ditt liv, lite mindre gift i avloppen och lite mer för miljön och din egen kropp.

Idag handlar det som schampoo!
För ganska precis fyra år sedan på självaste julafton så visade det sig att familjen fått löss.... inte hela men den delen med låååångt hår. Molly hade en koloni medan jag hade två! stycken. Jag var givetvis tvungen att behandla huvudet jag också, det är inte direkt så att man chansar och tänker att de där två inte hann föröka sig.
Hur som helst så förstörde jag min hårbotten med det giftet, i omgångar efteråt har jag haft klådaoch en brännande känsla. Jag har provat mig igenom alla olika schampoo och balsam sorter som går att hitta på marknaden, de dyra har nog varit värst. Nu har jag arbetat mig igenom de ekologiska men det blir ingen förbättring överhuvud taget. Snarare tvärtom, håret känns smutsigare än någonsin och jag upplever att det aldrig blir riktigt rent.
I och med all antibiotika jag ätit under den tidiga delen av året så kan vi väl säga att slemhinnorna i kroppen gick bananas. Ögon, hårbotten, ja ni kan ju föreställa er resten. Jag har ett kraftigt växande hår, långt och jättetjockt men har trots det aldrig upplevt det varken torrt och frissigt eller fett och oljigt förrän de sista åren.

Men nu har jag hittat något nytt!
Det går under de härliga namnet No Poo
Det är inte konstigare än att man slutar med schampoo.
Jag tänker prova det här först och ev se om Balsammetoden kan vara något fram över
Ifall ni också vill testa så finns här en lista på godkända schampon och balsam.



Det ursprungliga no poo metoden är att endast tvätta med Bikarbonat (jo det funkar!)och ÄppelCiderVinäger. Men sen finns det flera andra metoder som är populära;


  • Balsammetoden eller CO-wash som det heter (Conditioner Only) går ut på att man tvättar med ett balsam fritt från silikoner och mineraloljor. 
  • WO (water only) där använder man sig endast av vatten, massage och hårborstning. 
  • Sen också metoder där man tillverkar sitt eget schampoo av diverse ätabara produkter så som honung, bikarbonat, ägg etc. 
Vilken metod man än använder så vill jag understryka hur otroligt viktigt det är att man MASSERAR hårbotten ordentligt och grundligt med fingertopparna i minst 2 minuter (gärna mer) när man ”tvättar” håret för att på så sätt gnugga bort smutsen. Och sedan att man sköljer ordentligt. Och jag menar ORDENTLIGT. När du tycker att du är klar så kör du en vända till.

ÄCV-skölj;
(Äppelcidervinäger)
Oavsett vilken metod du använder, även om du använder shampoo, så rekommenderar jag… nej INSISTERAR jag att du sköljer håret med ÄCV efter varje tvätt. ÄCV återställer hårbottens ph-värde, stärker hårbotten och förebygger hårbottensproblem som mjäll, svamp, klåda…. samt gör håret glansigare.

  • 1 del ÄCV
  • 10 delar iskallt vatten 
Blanda i en burk eller i handfatet och doppa skallen och håret tills det är riktigt genomsköljt av ÄCV.  Se till att skölja över hårbotten ordentligt men INTE skölja ut det i efterhand.
Idag har jag först tvättat det i två omgångar med Wella schampoo och sedan med vatten och bikarbonat för att efterskölja i vatten och äppelcidervinäger. 
Låtit det lufttorka och sedan stryka lite helt vanlig olivolja längst ned i topparna.
Viktigt är att håret verkligen får torka upp,  rätt snabbt och ordentligt utan att använda hårfön som sliter ännu mer. 
Jag är oftast rätt snabb på att sätta ihop det i en stor knut mitt uppe på huvudet och där torkar det minsann inte de närmaste dagarna!

Efter att nu ha provat det idag så måste jag säga att den värsta klådan i hårbotten har lagt sig, håret känns verkligen rent och även torrt.

Nu är det inte så att man kan tvätta det med bikarbonat varje dag, snarare tvärt om. En gång i veckan max! 
Just därför tänkte jag testa det där med balsamet.... 
Men jag återkommer om resultatet 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar