onsdag 6 februari 2013

Onsdag

Och ett alldeles vanligt mitt i veckan inlägg.
Måns är åter tillbaka på dagis glad i hågen, Molly var extreeeeeemt morgontrött i morse och själv så tyckte jag att jobbet var lite lagom ansträngande i dag.
Barnen har åkt till P ett par dagar, vi får tillbaka dom på fredag för att stanna över helgen, även måndag då det lyckats så väl att vi är lediga allihopa!
Jag tänker mig en trevlig helg, en utan sjukdomar, kanske en fika på stan och lite bio..eller nått.
Måns är kalaskungen med inte mindre än två kalas på lika många dagar, vilket innebär kalasklappar och finskjorta, en jäkla massa socker och en fullkomligt överlycklig son.
Precis som det ska vara!

Fördelen, den ena av dom för det finns sannerligen många med att sluta tidigt på dagarna är eftermiddagspromenaderna man har möjlighet att göra, jag och mamma tog oss en långsväng och vetskapen om att det är gjort innan middag är en härlig känsla.. Att inte behöva bege sig ut igen, sådär efter maten när man helst av allt vill kura ihop sig i soffan och bara vara.
Mycket bra, mycket bra.


Då barnen inte är här så försöker vi äta det som inte faller dom i smaken riktigt, ikväll blir det kycklingsallad med limeaioli.
Jag marinerade kyckling redan i söndags och körde den i ugnen igår afton, i 70 grader ca 1.5 timme blir den mör som smör.
Det är Lotta som bidragit med marinaden men eftersom jag är snäll i dag tänkte jag dela med mig vidare av den =)

Lottas BBQ marinad till kyckling.

Till 1 kg kyckling.

0.5 dl olja
2 msk tomatpure
2 msk pressad lime
1 msk vitvinsvinäger
1 msk soya
1-2 tsk sambal ( lite beroende på hur starkt man vill ha det )
2 st pressade vitlöksklyftor

Marinera kycklingen minst 3-4 timmar.
sommartid så skär jag kycklingen i lite större bitar och trär upp dom på spett med bacon mellan, grillar dom ute och serverar gärna Tzatziki till.
Så här på vintern kan man steka dom i en stekpanna MEN se till att ha förkläde! och gärna plocka undan runt spisen, det brukar bli ett väldans före av marinaden.
Att ugnsteka blir alldeles perfekt, och man behöver givetvis inte köra dom i 70 grader i flera timmar, men som med den mesta matlagningen så blir allt så mycket bättre om det får ta tid.

Då återstår bara vad mer som ska få rymmas i salladstallrikarna denna onsdagkväll?

Jag ska försöka lägga upp lite bilder här också men kan inte få telefonen att synka med den här datorn riktigt än, tills vidare finns de flesta matbilderna på Instagram, ni hittar mig på PEACH_84

So long

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar