tisdag 5 februari 2013

Tisdag

En grå dag i öroninflammationens tecken.. Måns har åkt dit igen, det som jag trodde var lite vatten i örat efter lördagens bad visade sig vara en sprucken trumhinna och påföljden en kåvepenin behandling.
Jahapp, för att låta extra negativ så är det nog bara att ta magsjukan i hand och hälsa den välkommen in i värmen.

Men nog om detta. För att fylla dagarna med en pojke som egentligen inte är speciellt sjuk så bestämde vi oss i dag för att fylla upp frysen. Bullar, små kakaor, en LCHF sockerkaka som var supersmarrig och solrosfrallor har vi trillat ihop här på förmiddagen.
Måns gillar verkligen det här med att baka, en tesked, en matsked och en deciliter. Han har stenkoll på ingredienser, mått och hur mycket pös det ska vara på äggen och sockret när det är klart för ihoprörning  med resten av kolioxet.
Han håller ett öga på ugnen så det inte går som den där gången vi skulle baka skorpor och råkade glömma dom en alldeles för lång stund..


Då middagen är spaghetti och köttfärsås idag så kommer receptet på solrosfrallorna i stället.
Det bästa är att man kan frysa dom ogräddade och bara plocka fram till helgfrukosten eller eftermiddagsfikat och vips så finns det rykande färskt bröd.




Solrosfranska

ca 20 st

Ett paket jäst
6 dl mjölk ( jag använder alltid havremjölk)
1.5 dl solroskärnor
2 msk olja
2 tsk salt
2 msk honung
10 dl siktat dinkelmjöl
ca 6 dl vetemjöl special.

smula jästen i en bunke, värm mjölken till 37 grader, tillsätt olja, salt, honung, kärnor och mjöl.
Arbeta ihop till en smidig deg och låt jäsa ca 30 min.
Knåda degen och dela i 20 bitar, om du nu inte vill grädda dom direkt så lägg dom på en plåt eller skärbräda som ryms i frysen men låt dom första jäsa ytterliggare 30 min.
Antingen stoppar du nu in dom i frysen, minst 3 timmar och förpacka sedan om dom i påsar.
När du sen ska grädda dom, tar du fram så många du behöver. Ställer in plåten i KALL ugn, sätter den på 225 grader och gräddar 20-30 min.
VIll du inte frysa dom så är det bara att grädda på efter andra jäs-omgången.
200 grader i 20 min.

Som jag skrev i receptet så använder jag alltid havremjölk när jag bakar bröd och bullar, inte för att jag har någon som är mjölkallergiker men degen jäser mycket bättre när jag använder havremjölk, och brödet får en finare insida. Jag försöker också att för det mesta använda vetemjöl special då även det gör att degen blir porösare och luftigare.

Nu ska jag vänta in eftermiddagsfrämmandet, jag plockar fram det vita trevåningsfatet tror jag bestämt för vi måste smaka av allt. Det ska då Måns göra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar