söndag 3 februari 2013

Söndag

Tillbaka igen!
Full av energi och livslust så vaknar även skrivlusten, det finns så mycket jag vill dela med mig av i  livet just nu och det finns nog inget bättre ställe att göra det på än just här.
Mina barn är trots en hel del sjukdom alldeles underbara, vi har dom här allt vi bara får och jag förundras varje dag hur stora dom blir. Dom trotsar och bråkar som f*n men någon sa att det är en utvecklingsfas och ja, just idag kan jag väl lyssna på det örat!

Jobbet är precis som ett jobb ska vara, halvmotigt att gå dit men när jag väl är där så har vi riktigt roligt jag och min nya arbetskamrat som går under namnet Berit ( precis som mamma men ändå inte).
Går fortfarande hem strax efter lunch och njuter lika mycket varje dag.

Ljuset är på väg tillbaka i Norrland. Tack och lov skulle jag vilja skrika mellan husen och kanske riskera att stämplas som mindre frisk men det kan det lätt vara värt. Solen lyser in på dammtussarna och dagarna ter sig längre, en mycket härlig känsla att fylla det innersta med.

På Bankgatan är det mycket mat just nu, mat och sjukdomar egentligen... Jag har haft barn som i stort sett varit kärnfriska i 5 års tid men under hösten och nu i början på året har jag vabbat mer än vad jag gjort sammanlagt under sen dom föddes. Det är inget trevligt tillstånd att befinna sig i, sociala Sara blir lätt en aning osocial när jag måste vandra mellan husets fyra väggar dag ut och dag in även om solen lyser ute. Men nu hoppas jag att vi gjort vårt för ett tag framöver iaf, tills nästa gång det ska bytas gardiner om inte annat, vård av barn kan ha en tendens till att bli vård av hus..

Så till maten, Aa det är så härligt med en massa nya recept!
Nytt bröd, soppa, kött, fisk och en massa goda sallader på det. Jag har snöat in lite på GI / LCHF så här efter helgerna som så många andra gjort kan jag tänka mig, och jag måste säga att maten är fantastisk god och resultatet låter inte vänta på sig. Helt perfekt!

Jag inväntar min helgjobbande andra hälft just för tillfället och har förberett middagen så gott det går, provar något nytt denna ljuvliga söndag ( det har blivit många nya recept ) och jag tänkte dela med mig av det innan jag smakat på resultatet så ni får avgöra själva om det kan falla er i smaken!


Cajunlax 4 port

4 portionsbitar lax

Kryddblandning
2 tsk paprikapulver
3/4 tsk salt
1/2 tsk timjan
1 tsk torkad oregano
1/2 tsk vitlökspulver
1 tsk lökpulver
1/2 tsk spiskummin
1/2 tsk nymald svartpeppar
1/4 tsk kajennpeppar

Mortla ihop alla kryddor och lägg laxen i en ugnsform, krydda på ordentligt på laxens alla sidor och sätt ugnen på 125 grader.
När ugnen är varm, ställ in laxen och låt stå 20-30 min. Absolut inte för länge, torr lax är ett av det värsta man kan äta.
Blanda under tiden ihop

3dl  Cremefraiche
1 tsk senap
lite citronsaft
finhackad dill 
Herbamare örtsalt och smaka av!

Jag har tänkt steka ihop en massa grönsaker till och öppna en flaska riktigt gott vitt vin ( men det är jag de )
Pressad potatis eller liknande går alldeles utmärkt det också =)


Nu åker den i ugnen och grönsakerna i pannan här på Bankgatan, hoppas det ska smaka.

Hej å Hej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar