tisdag 26 februari 2013

Tisdags

Här äts det fisk idag. Tisdag =  fiskdag, så var det även när jag bodde hemma.

Vi hade så tur att min kära pappa fiskade på somrarna så barndomen var fylld av Sik, Fjällröding och även färskfiskad Lax från en av de mer lokala förmågorna som la ut nät i havet.
Jag gillar fisk, inte färdiga torskblock som man lägger i en form fortfarande frysta och ställer i ugnen... Iiiiiiiii, jag får frossa av att tänka på det. En fiskbil skulle jag vilja att det fanns, nästan som glassbilen men med möjligheten att köpa färsk fisk i stället, önska kan man alltid.
Men i alla fall, stekt ugnsbakad Torsk m, vitlök och limesmör, grönsaker i form av squash, fänkål och babayspenat ska i afton fylla upp våra tallrikar.

Laga och njut.

Ugnsbakad Torsk med varma grönsaker och vitlökssmör

4 p

Smör
2 lime, riv skalet och pressa ut saften
100 g rumsvarmt smör
1 vitlöksklyfta
salt, peppar och herbamare

Blanda alltihopa, gärna i matberedare eller med mixerstav, lägg i plastfolie i en rulle och låt stelna i kyl eller frys.

Grönsaker
1 squash
2 fänkål
2 vitlöksklyftor
20 st körsbärstomater
2 påsar babayspenat
4 msk pinjenötter
salt och peppar

Jag körde squashen och fänkålen på skiv-skivan i matberedare men annars kan man givetvis skiva för hand, stek tomaterna och plocka upp dom ur pannan. Stek squashen och fänkålen, tillsät vitlök, tomater och spenaten. Vänd ner pinjenötterna och krydda.

Fisken
Sätt ugnen på 125 grader
Bryn smöret i stekpannan och lägg i fisken, stek ca 1 min på varje sidan, krydda och lägg fisken i en ugnsäker form. Stek mitt i ugnen till en innertemperatur på 55 grader ca 15 min.

Servera med grönsakerna och smöret.

























Att tillägga lite i efterhand så la jag även till finskivade champinjoner i grönsaksblandningen och fisken jag stekte var såpass tunn att den inte behövde efterköras i ugnen. 
Mycket gott var det i alla fall!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar