onsdag 27 februari 2013

Onsdag

En dag utan barn på Bankgatan, det är nu dammsugat och en aning omflyttat i hallen här hemma.
Jag gillar våren och allt det ljusa fina, vem gör inte det? Men jag blir extra glad i själen när jag får duscha lite blommor och flytta en och annan ljusstake någon annanstans.



En lång promenad i solen har jag också hunnit med. En vän tipsade mig om det här med ljudböcker.. Jag erkänner att jag varit skeptisk, jag har provat tidigare men tycker att dom läser på fel sätt, att sättet att framställa karaktärerna på blir fel osv.
Men jag har gett det en ny chans och faktiskt så är jag riktigt nöjd. Promenaderna går av bara farten, är det extra spännande så kan jag gärna gå en extra sväng bara för att få höra slutet.
Storytel heter appen till telefonen, kolla in den vettja!


Jag satsade på lamm till middag idag, hade i min städiver av receptpärmen hittat ett recept på Lammlasagne med fetaost och vitkål som jag tyckte lät riktigt bra.
Det blev en del modifieringar föra att passa Lchf så resultatet kan man nog kalla för gratäng, en riktig smakrik sådan!


Gratäng med vitkål, lamm, spenat och tre sorters ost

4 P

1 rödlök i skivor
3 tomater i båtar
1 påse bladspenat
Fräs i hop detta i en panna, krydda med  flingsalt och herbamare, ställ åt sidan

0.5 huvud vitkål, gärna skivad i matberedare eller med mandolin som steks i en annan panna i rikligt med smör tills den blir mjuk, ställ även detta åt sidan.

500 g lammfärs eller vanlig köttfärs, stek även denna i smör, krydda med rosmarin, vitlökspeppar och salt.

i Panna nr 4 så häller du i:
3 dl vispgrädde
1 dl keso
0.5 pkt smulad fetaost
kött och grillkrydda och lite pepparmix.
Koka upp på svag värme, rör under tiden och låt detta koka ihop lite grann.

Varva nu vikål, grönsaker, färs och sås i en form, strö över riven parmesan ost längst upp och ställ in i ugnen ca 15-20 min tills gratängen fått fin färg och bubblar i såsen.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar