torsdag 21 februari 2013

Torsdag

Ärtsoppan och Pannkakans dag!
Jag har inte ätit varken det ena eller det andra, kesoplättar med grädde och hallon till lunch visserligen men de mjölstinna halvfabrikaten klarade jag mig utan. Likaså ärtsoppan, det har en smak, lukt och konsistens av något som efter en kväll på krogen kan komma upp igen..
Men de som åt gjorde det med god aptit och många var dom.
Väl hemma så har det blivit lite torsdagsplockande, en tvätt här och lite ihopstädande där. Jag brukar försöka göra just sånt när det är torsdag, oavsett om barnen är här under helgen eller inte.
Det blir så mycket trevligare på så vis, att inte storstäda under helgen tänker jag.

Vad som också har blivit gjort är veckomatsedeln för de närmaste veckorna, hit hem alltså.
Jag får ett inre lugn av att veta vad som ska ätas, plockas fram ur frysen, handlas och ev förberedas. För mig blir det en stress situation mindre kring maten, det finns så många andra att stressa upp sig över med barn som inte äter eller helt plötsligt äter alldeles för mycket av bara en sort. Barn som gärna löser världskrigs problem kring det runda bordet och barn som helt enkelt vägrar att sitta bredvid vissa andra i familjen. De som bara äter korv och de som absolut inte under några som helst omständigheter äter kyckling för det är ju Onsdag!
En situation mindre helt enkelt, det som står på lappen tillagas, vare sig det är onsdag eller lördag.
Barnen får gärna vara med och tycka och tänka, så tänker jag och tycker lite sådär i efterhand, som en mamma får göra.





Den nya boken kom igår.
En massa bra information och jättegoda recept, hon är en verklig inspirationskälla denna Åse.
Och nu börjar funderingarna på hur jag ska få mina barn att kanske inte äta mera nyttigt, ingen av dom äter kakor till vardags eller dricker läsk. Vi har väldigt sällan läsk hemma, likaså godis och chips. Men om jag nu får välja så skulle jag gärna få i dom mera proteiner, kanske naturell yoghurt med bär i stället för sockerbomberna de äter på morgonen, frågan är bara hur?
Det ska smaka sött eller i alla fall ha en "rund smak" merparten av det som stoppar i munnen. I helgen som var hade jag gjort kokosplättar, de hade en något annorlunda smak men var i mitt tycke väldigt, väldigt goda.. De ratades direkt, en liten tugga och sen ut igen. 
Ingen av dom är storätare av smörgåspålägg heller så just nu krävs det lite finlir för att lura i dom viktigheterna i maten.. Det lossnar förhoppningsvis med tiden och nej det går inte någon nöd på dom för att dom äter vanliga plättar heller men om jag kan få dom att varannan gång äta mer ordentligt så är jag en bra bit på vägen.

Snart Bolibompa dags och läggdags för de halvkorta i familjen. Jag är ännu en kväll lämnad till mitt öde och den här kvällen finns det inte ens mörk choklad hemma!
Surt sa räven men jag får väl stryka i stället, lite svårt att både äta choklad och stryka vita skjortor samtidigt =)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar