fredag 17 maj 2013

Limpa

När Lchf svängen drog igång på allvar här hemma så bestämde jag mig för att sluta köpa bröd på affären. Herregud kanske ni tycker nu, men det lilla som barnen äter gör att en deg räcker långt. Om Måns får bestämma så äter han hårdbröd, och det köper jag fortfarande på Ica.
Och Molly vill helst inte göra något som någon annan tycker just nu och säger jag bröd säger hon yoghurt, gröt säger hon yoghurt, men säger jag yoghurt då ska hon ha mackor.
Inte vilka som helst givetvis men limpa går alltid hem.
Hos båda barnen, hembakad limpa ska det vara.
Att då svänga i hop 6 st limpor på mindre än 30 min+jästid det går rätt bra att hinna med även om man har fullspäckade dagar.
Nu var det dags igen och har jag tur så räcker det till en bit in i juli.
Dessa godbitar behöver inte pålägg, godast är dom med ordentligt med smör. Men en ostskiva är rätt smarrigt det också..

Mor Annas Limpa

6 st

2 pkt jäst
1 liter vätska
400 g farinsocker
4 ägg
2 kg Rågsikt

(jag använder ALLTID havremjölk när jag bakar någon form av deg oavsett om det är bröd eller bullar, har ni inte testat detta så gör det nästa gång bageri andan faller på )

Lös upp jästen i vätskan, använder ni havremjölk så behöver den inte stå kallt, är den rumsvarm så kör på det om ni använder kall vätska så vinner ni på att värma den lite, till 37 grader.
Häll i sockret, äggen och mjölet i omgångar. Det blir en jäkligt kladdig historia det här men ack så god!
Baka direkt ut till 6 avlånga limpor, gärna lite kortare och tjockare än tvärtom.
Låt jäsa på plåten ca 1 timme.







Till Jul så bakar jag gärna dessa och då med 1 msk Pomeranskrydda i degen, när jag plockar ut dom ur ugnen så penslar jag dom med varmt kaffe blandat med lite sirap.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar