torsdag 9 maj 2013

Torsdag

Vi firade in långhelgen med en långpromenad i solen och plockmat till middag.
Barnen har gjort ett besök hos sin pappa och då passade vi på att ta vara på middagsmöjligheterna i form av kallskuret, ost, crustader och frukt.
Något jag kan känna att jag saknat till just den här typen av mat är kex! 
Egentligen bröd över huvudtaget men framförallt något att ha osten på så igår slängde jag ihop kex som blev riktigt, riktigt goda.
Janne ville även ha något mera matigt än skinka till middag så rostbiff och falsk potatissallad fick stå 
för den mera mättande delen av anrättningen













Falsk Potatissallad

2 p.

1 zucchini i lagom storlek
5 cm hackad purjolök eller 1 vårlök i skivor
0.5 dl majonäs
3/4 dl cremefraiche
lite dijonsenap
salt, svartpeppar, herbamare och en aning aromat.

Hacka zucchinin i tärningar och stek i smör tills de blivit lite mjuka, gärna med tuggmotstånd kvar. Salta!
Låt svalna helt och rör ihop majonäs och crème fraîche, krydda detta och tillsätt ev, kapris eller lite hackad saltgurka om man gillar något av det. Rör ner zucchinin och smaka av.



Lchf-kex

5 dl mandelmjöl
2 äggvitor
1 dl finriven smakrik ost, jag använde Krutrök
1 nypa flingsalt, torkade örter av alla de slag och örtsalt.

mät upp mandelmjölet i en bunke och knäck ner äggvitorna, riv i osten och krydda.
Rör ihop allting till en smidig deg och kavla ut mellan bakplåtspapper och plastfolie till en tunn platta som täcker nästan hela plåten. Skär i fyrkanter eller trekanter, tryck ut rundlar eller gör dom avlånga. Se bara till att ha gjort det innan de gräddas. Ugnen ska vara på 170 grader och grädda tills de fått en fin gyllenbrun färg, dock inte för länge. Ost som smakar bränt är sannerligen ingen höjdare men kex som inte är frasiga vill man heller inte ha, så vakta!


Det röda vinet ni skymtar i bakgrunden är en gammal trofast tjänare hos oss.
Jag är relativt ny inom vindrickandet, bara ett par vintrar gammal faktiskt men det här har stått högt i kurs hela tiden.

Conde de Valdemar crianza 12659

                                                  

Ett spanskt Rioja vin.

Smak: Utvecklad, kryddig smak med fatkaraktär, 
inslag av plommon, torkade körsbär, viol och choklad.

69 pix och mycket gott!




2 kommentarer:

  1. Kexen måste jag testa, har oxå saknat just det då man äter goda ostar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dom är jättegoda =) jag använder samma grundrecept när jag gör Tortilliachips men kryddar med lite starkare saker!

      Radera