söndag 19 maj 2013

Söndag

Vilken helg och vilket väder!

Min näsrygg har blivit alldeles röd håret ett par nyanser ljusare och jag sitter på balkongen i bara linne kl 08.00 och författar ett inlägg. Nu vet jag också att sommaren förmodligen inte är här för att stanna men tro mig när jag säger att jag ska ta vara på varenda liten solstråle som lyser denna söndag.

Vi har haft en "göra gården redo för sommaren helg" har hemma. Uteplatserna är skurade och inoljade, blommorna planterade, stolar och bord står på sin rätta plats. Vi har äntligen fått upp seglet ovanför altanen och min solstol har fått nytt tyg att sitta på, passade på att i samma veva att klä om ett par pallar som kan behövas som extra sittplatser när vi är många. Jag tror dessa ska få sig lite vitfärg om benen när målarburken kommer fram nästa gång.
Mitt fina utekök har använts flitigt de senaste dagarna men inte förrän i går blev det ställt på sin rätta plats, nu fattas det en och annan attiralj som jag hoppas dagens loppisrunda ska kunna bjuda på.
En bricka skulle jag behöva och ett stort vitt fat blandannat...

i fredags gjorde jag och min systerdotter en fin utrensning ur förrådet, en massa saker hamnade på Facebooks köp och sälj sida. Det kommer att bli ganska tomt i rödkåken ( ja vi har döpt det fallfärdiga lilla huset till just det ) när alla sålda saker är hämtade och levererade. Jag måste fortfarande gå igenom kartongerna med julsaker som står där ute, få se om det hinns med idag.
En salladsplantering hade jag också tänkt göra och flytta gungställningen tillbaka till sin rätta plats.

Jag funderar på om frukost kanske är bäst att börja med men efter gårdagens fyrarättersmiddag så är jag fortfarande rätt mätt.
Alla hjärtans dag -lapparna som jag gav J kom till användning igår. I brevet hann öppnade stod det kort och gott. Ta den fina skjortan till den goda maten.
Och det gjorde han, Nygatan 57 fick stå för det ätbara och som alltid kan man inte bli annat än väldigt, väldigt nöjd.



Gratinerad Getost på kumminsurdegsbröd
Marmelad på krusbär från Timmerviken
Späda salladsblad och Valencia mandla

Lammytterfilé med potatisgnocchi
Svedjan blå, grädde från norrländska gårdar
och späda primörer

Fläderblomsparfait med chokladfudgebitar
Hallon
Walrhonatoffee


Men en smoothie kan jag nog få ner, en loppisrunda kan ta mycket energi.
Fynda, Fynda!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar