lördag 18 maj 2013

Smoothies





Jag är en frukostälskare ända ut i fingerspetsarna, länge,lääääänge kan jag sitta och smaka lite här, smöra lite där, rosta en smörgås eller två. Dricka te, juice, äta lite frukt, en bit ost, bläddra i en tidning och dricka just smoothies. Det är så väldans gott!

Och i sann lchf anda kan dom bli riktigt nyttiga också!

Här kommer två olika, lika goda kan jag tycka men testa gärna och låt mig få veta vilken du gillade bäst.


Frukostsmoothie med hallon och björnbär.

Till ett stort glas.

1 dl turkisk yoghurt eller kesella
1 dl vispgrädde
1 ägg
Sammanlagt 0.5 dl frysta bär eller färska.

Tillsätt gärna lite linfrön eller psylliumfrön om ni står ut med knastret mellan tänderna =)
Mixa samman allt med en mixerstav eller i en blender. Blir det något över går det bra att spara en till två dagar i kylskåpet.


Smoothie till mellis 

Till ett stort glas

1 dl kesella eller naturell yoghurt.
1 dl kokkosmjölk, även delar av själva vattnet som finns i burken.
 En nypa vanlijpulver
0.5 dl frysta blåbär eller 0.5 dl frusen mango

Även här kan man tillsätta ägg och linfrön om man vill ha den mera mättande, men ska man dricka den till mellanmål så behöver man inte vara mätt lika länge..



Jag har haft lyxen och den stora turen de senaste dagarna vakna upp till strålande solsken
och möjligheten att få rå om min dotter alldeles själv, bara jag och hon.
En frukostbricka, två filtar och en stund i solen på balkongen innan 
det är dags för skola och dagens början.
Egentid med barnen är viktigt, ibland viktigare än man kan tänka sig.
Att sitta ner och verkligen lyssna, inte bara höra orden men att lyssna på innebörden av som sägs.
Den möjligheten har tagit till vara på, vid frukosten.
Dagens viktigaste måltid.


3 kommentarer:

  1. Jag brukar göra smoothie av kvarg, bubbelvatten, frysta bär och lite funlight stevia eller vaniljpulver, blir friskt och gott men nu är jag så rädd för de frysta bären så det har inte blivit nån på ett tag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi pratade om det där med bubbelvatten i morse faktiskt, måste kanske prova det =)

      Radera
  2. Ja, gör det. Det blir friskt och fräscht på nåt vis :)

    SvaraRadera