lördag 11 maj 2013

Lördag

Den där axeln som sitter på min högra sida, den vill nog helst vara någon annanstans.
Bakom, under eller bortanför allt som heter Sara. Den bråkar med mig idag, ond och trilskande har den hållit mig i schack mestadels av dagen. Inga gardinbyten har det blivit för mig inte, sovrummets bombnedslag är omhändertaget dock. Tur är nog det, risken att slukas av kjolar, klänningar och skor med klack har varit överhängande...
Jag blir på ett riktigt dåligt humör!

För att få tiden att gå i det dåliga vädret har vi (läs barnen) ätit pannkaka till lunch, vi har byggt 120 bitars pussel och gjort tacogratäng till middag.
Mollys bästa Tillie är här för översovning och Måns har haft Konrad på eftermiddagsbesök. Nu är snart dagen slut och ett par avsnitt av 24 väntar, en bit mörk choklad också eller två kanske.
Vad tycker ni om utseendet på bloggen numera? gjorde en liten makeover så här i tristessens töcken, tanken är väl att kunna variera bilderna lite oftare..om nu tristessen håller i sig vill säga.





Tacogratäng, vitkålssallad och guacamole.


Tacokrydda

1,5 tsk salt
1 tsk vitlökspulver
2 tsk chilipulver
1 tsk spiskummin
1 tsk lökpulver
2 krm cayennepeppar
2 tsk paprikapulver

Dubblera den gärna ett par gånger så det finns att ta av nästa gång fredagsmyset är ett faktum.

Till gratängen stekte jag 1 kg köttfärs och kryddade ordentligt till 5 personer. 
1 gul lök i skivor
När man har hemmagjord taccokrydda tillsätter jag inget vatten i köttfärsen som man kan göra med köpt krydda, eftersom den man gör hemma inte innehåller en massa koliox så kokar inte köttfärsen ihop lika bra och det blir vattnigt i gratängen. Inte bra!

Lägg detta i botten på en form. Rör ihop 1/2 stor ask keso, 1,5 dl cremefraiche, 0.5 dl riven vanlig ost, salt och herbamare. Jag kvartade ett par körsbärstomater och smetade ut detta över. Skiva 1 pkt mozzarellaost och in i ugnen i ca 200grader tills det bubblar i formen och osten fått fin färg.

Om lusten faller på och tid finns gör gärna tortilliachips att knapra på till det hela 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar