fredag 11 oktober 2013

Fredag

Kanelbullar med "glurr"


50 g jäst
150 g smör
5 dl mjölk, gärna havremjölk
1,5 dl socker
1 tsk salt
2 tsk malen kardemumma
ca 14 dl vetemjöl special
Fyllning
ca 125 g margarin
2 tsk kanel
1 dl socker
1 ägg till pensling

Vaniljkräm.

1 vaniljstång
5 dl mjölk
7 äggulor
1,5 dl socker
1,5 dl maizena
50 g mjukt smör

Koka upp mjölk med en urskrapad vaniljstång. Tag ur vaniljstången efter uppkoket. Vispa äggulor, majsstärkelse och socker vitt och pösigt. Slå över den heta mjölken under vispning. Häll tillbaka blandningen i kastrullen och värm upp under kraftig omrörning. Det får ej koka. När blandningen tjocknat häll över den i en kall skål och smält ner smöret under vispning. Håll gärna bunken i ett vattenbad med kallt vatten så att den kyls ned snabbt.
Detta blir en rätt stor omgång vaniljsås, hälften räcker ifall du bara ska baka bullarna.

Bulldegen.
Dela sönder jästen i en stor bunke, häll över socker och låt det smälta ihop. Smält smöret och blanda i mjölken. Vätskan skall vara fingervarm när den blandas med jästen. Häll i salt och kardemumma. Rör i mjöl lite i taget tills det blir till en deg som släpper i kanterna.  Spara lite mjöl till utbaket. 
Låt jäsa i 30 min under bakduk. 
Knåda ihop degen på bakbord. Dela i två delar och kavla ut.
Rör ihop smör, kanel och socker och bred fyllningen över degen.
Lägg den ena halvan över den andra, skär sedan stavar som man skruvar samtidigt som man snurrar runt till en bulle, lite småtrixigt men övning ger färdighet.
 Låt jäsa i aluminiumformar ca 40 min under bakduk. Vispa upp ett ägg, pensla bullarna. 
Tryck ett hål i mitten på varje bulle och spritsa i vaniljkrämen Grädda ca 30-40 bullar i 250 gr i ca 8-9 min. Bullarna skall bli gyllenbruna och serveras med fördel med lite pudrat florsocker ovanpå.





Förklaringen på "glurret"

När jag och min syster växte upp lyssnade vi rätt mycket på band.
Ni vet musiksagor som förr fanns på kassett.
Morfar Prosten var en klar favorit med Margaretha Krook som uppläsare,
 böckerna är skrivna av Eva Bexell och så underbara!
I dessa böcker fanns Anton och hans hund Nikodemus blandannat och i någon av alla dessa
kassettband så ska dom äta wienerbröd men Anton gillar inte "glurret"!
Alltså vaniljkrämen i mitten.
Har ni barn hemma som lyssnar på sagor så tycker jag verkligen att ni ska införskaffa
en av dessa, jag ler bara jag tänker på det.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar