lördag 19 oktober 2013

Lördag till lunch.

Köttfärslimpa på himmelskt vis!

4 p

800 g blandfärs
2 ägg
1 dl grädde
1.5 msk soya
1.5 msk kalvfond
1 dl mjölk
1 dl pofiber
salt, pepparmix och herbamare

Blanda mjölken och pofibern i bunken, låt stå 5 min. Tillsätt färs och ägg, soya, fond och kryddor.
Arbeta samman allt till en smidig smet.
Häll lite olivolja i botten på en ugnsform. lägg i smeten och gör en fördjupning längs hela.
Jag fyllde min med dijonsenap,  alspånsrökt karré och Cheddarost och det blev vansinnigt gott vill jag lova!
Lägg i valfri fyllning och blöt händerna i kallt vatten. Vik uppkanterna på färsen över fyllningen och forma till en fin liten limpa.
Sätt i en termometer och in i ugnen på 175 grader. När termometern står på 70 grader är den klar, tar ca 45 min lite beroende på tjocklek.
Såsen till är en gudomlig skapelse bara den.

Sås.
1 dl vatten
0,5 grönsaksbuljongstärning
3 dl creme fraiche
2 tsk dijonsenap
kalvfond
vitlökspeppar
fryst persilja, ca 1 msk

Koka upp vattnet och lös upp buljongstärningen. Tillsätt cremefraichen och senapen, låt koka en stund. i med en skvätt kalvfond och krydda lite. Tillsätt persiljan i slutet.



 Färska champinjoner i kvartar fick följa med in i ugnen, wokgrönsaker serverades till.





Jag värmde lite frysta lingon i en panna och sötade med lite honung.



Lingonparfait

6 äggulor
4 dl lingon
Sötningsmedel eller honung som motsvarar 1 dl vanligt florsocker
2 krm vaniljpulver
5 dl vispgrädde


Mosa lingonen med hälften av honugen eller sötningsmedlet.
Vispa gulorna med resten av sötningen riktigt ordentligt, ca 5 min.
Vispa grädden, inte alltför hårt! vänd ner lite av grädden i äggulesmeten och sen resten. Tillsätt lingonen och frys 4-5 timmar antingen i portionsformar eller en stor form.
Låt tina i kyl ca 15-30 min beroende på storlek innan servering.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar