söndag 20 oktober 2013

Söndag

Jag satte en surdeg förra veckan och lagom till fredag så var den klar att användas.
Har man nu ingen färdig surdeg hemma och inte har något intresse eller kunskap om att skaffa en så finns det en alldeles utmärkt liten burk att köpa på ica med färdig deg i.

Min surdeg sätter jag så här!

Dag 1

1.5 dl mjöl
1.5 dl ljummet vatten
1 msk socker.

Rör ihop allt till en slät smet i en glasburk, täck med plast som du gjort små luft hål i och låt stå på ett någorlunda varmt ställe.

Dag 3

Tillsätt ytterligare
1.5 dl mjöl
1 dl ljummet vatten

Rör om och ställ tillbaka.

Dag 4 är nu surdegen klar.

Det finns ungefär lika många recept på surdegsgrunder som det finns människor i världen och alla gör på sitt sätt. Är du sugen på lära dig mer om denna bak-kunskap så kan du kika in här!
Där finns allt du behöver veta och lite till.


Havrebröd med surdeg


50 g havregryn (ca 1,5 dl)
2 dl kokhett vatten
1 burk (150g) vetesurdeg, antingen hemmagjord eller köpt
25 g jäst
4 dl kallt vatten
12,5 dl vetemjöl special
1 msk salt
1 msk honung
1 msk oliv- eller rapsolja

Koka upp 2 dl vatten. Häll det över havregrynen och låt det svälla och svalna ca 30-60 min. Skaka burken och rör ihop surdegen med jäst och kallt vatten. Tillsätt alla ingredienser utom salt och honung. Knåda till en elastisk deg i maskin i ca 10 min eller 15 min för hand. Häll i salt och honung i slutet av knådningen. Degen får vara lös men inte kladdig. Forma degen till ett bröd och låt jäsa i en ren bunke med plast i 2 h eller på ett svalt ställe över natten. Forma degen till 2 bröd och placera på en plåt och sikta lite havregryn och mjöl över bröden. Lägg över plast. Låt jäsa i 1 timme. Sätt ugnen på 260 gr och sätt in en form med 0,5 dl vatten. Gör några snitt över brödet precis innan att plåten sätts in i ugnen, sänk temperaturen till 220 gr.
Grädda mitt i ugnen tills bröden fått fin färg i ca 35 min.
Låt svalna på galler.
Ifall det blir något över så var det utomjordiskt gott att stoppa i brödrosten!







Jag gjorde även ett hårt bröd som passade perfekt till soppan!

Bankgatans Knäckebröd

25 g jäst
0.5 pkt brödkryddor
2 tsk salt
3.5 dl vatten
0.5 dl olivolja
1.5 msk honung
0.5 dl naturell yoghurt
5 dl fint rågmjöl
5-7 dl grahamsmjöl
1-2 dl vetemjöl
0.5 dl sesamfrön
0.5 dl linfrön

Sätt ugnen på 225 grader
Värm vaten, olja och honung till 37 grader. Smula ner jästen i en bunke och tillsätt vätskan så att jästen löses upp.
Nu är det dags för yoghurt, salt, kryddor och mjöl. Blanda i lite i taget tills du känner att degen släpper från kanterna, tillsätt sesam och linfrön men se till att degen INTE blir för torr.
Låt jäsa minst 1 timme, kavla ut runda supertunna kakor på ett väl inmjölat bakbord och släpp loss kreativiteten. Runda, fyrkantiga, trekantiga, avlånga, sticks, hjärtan gör precis som du vill.
pensla bröden lätt med lite vatten och smula på lite flingsalt, kanske även rosmarin eller lite stött fänkål om lusten faller på, innan de gräddas i ugnen för en knaprigare yta.
Grädda 2-3 min tills de fått lite färg, vänd sedan och grädda andra sidan eller grädda
på baksten. Låt svalna på galler!













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar