onsdag 23 oktober 2013

Onsdag

En riktigt mustig soppa, perfekt till finmiddagen eller i en termos i skidspåret.


Norrlandsoppa

400 g köttfärs
4 stora potatisar
1 frp krossade tomater
1 dm purjolök
2 morötter
3 msk tomatpure
8 dl vatten
2 köttbuljongstärningar
2 msk viltfond
3 dl grädde
1 dl cremefraiche
viltkrydda, salt, peppar

skala potatis och morötter, skär potatisen i små fyrkanter och morötterna i kortare strimlor. Skiva purjolöken och stek morötter och purjo i en gryta eller större panna. Ner med köttfärsen och krydda med salt och peppar. Häll i de krossade tomaterna och tomatpuren, vattnet och buljongstärningarna.
Låt koka en stund. Tillsätt grädden, viltfonden och viltkryddan, gärna lite timjan också.
Låt koka gärna en timme eller så på svag värme. Tillsätt potatisen när det är ca 20 min kvar.
När du gjort sista avsmakningen så tillsätter du cremefraichen.
Servera med en sked gräddfil i skålen, ett gott bröd och en smakrik ost.


Det här är ett lite mer liberalt Lchf recept och äter man inte potatis så går det lika bra att ta bort den och även morötterna om man så vill, det går alltid tillsätta mera köttfärs, kanske lite svamp eller något annat gott.
Jag själv äter ytterst sällan potatis tex, ej heller rotfrukter men en gång i en soppa eller gryta gör mig ingenting. 
Jag äter ytterst sällan bröd och andra bakverk som läggs upp här på bloggen, men andra i min fina familj gör gärna det och om man som jag älskar att baka så vill man gärna dela med mig av de recepten också.
Jag försöker komma med en bra blandning som kan passa de flesta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar