måndag 4 november 2013

Måndag

Novemberlov, kan vara ett av de skönaste loven man kan ha. Stilla lugnt utomhus, inte en massa aktiviteter hela tiden. Lite halvdåligt väder, som gjort för att vara inhus och bara ta det lugnt. Spela sällskapspel, pyssla i sprillans nya pysselböcker, baka en kaka eller två och fika gott fika dagarna i ända. Vi har badat och lekt, gjort en pumpagubbe och kokat knäck. Sett en massa bra filmer och lagat en massa jättegod mat!
Sovit rätt länge på morgnarna och kanske även en eftermiddagslur om vi haft tur. En del kompislek med tillhörande övernattning har barnen också hunnit med. Ett alldeles perfekt lov med andra ord.
Jag har haft turen att vara ledig sen onsdag och det måste sägas, ledig mitt i veckan är en lyx som alldeles för få unnar sig. Jag gillar det skarpt och tycker verkligen man ska ta vara på möjligheten att vara ledig när barnen är det!

Har beställt efter vad som kan vara de sista julklapparna, nästan iallafall.. Börjat fundera på julmat i alla dess former och även julbak och godis. Har tänkt mig en lchf jul i största möjliga mån, en och annan knäck kan få slinka ner på julaftonskvällen men annars så går det mesta göra på mitt eget vis.
Julen ska vi fira här hemma på Bankgatan med våra respektive familjer, mer eller mindre allihopa.
En Bullerbyjul ska det vara om jag och min syster får bestämma. Just därför har vi redan i början av november kokat knäck och satt en pepparkaksdeg, en liten gran har fått komma in och pryder min nya "köks ö", det spelas julmusik för fulla muggar och vi dricker glögg nästan varje dag. Jag tycker man ska ta vara på varenda dag fram till jul, njuta av allt som den här årstiden kan erbjuda. Även om det är mörkt ute och vädret inte direkt är det bästa så är det nu man kan vara inne med gott samvete, se en film mitt på dagen eller läsa sagor tills rösten inte bär längre.
Det har vi tänkt, varje dag med en och annan pepparkaka till teet. Det ska pysslas tomtar och smällkarameller i långa banor, och läsas inredningstidningar förstås! Vad vore man utan all inspiration som tex Lantliv kan ge? Jag gör något nytt varje år, inget roligt med att ha en fast plats för alla fina julsaker.

I morgon är det måndag igen och 2013 novemberlov är slut, vi ser fram emot en mycket trevligt jullov om ett par veckor. Ett par bilder kommer här, på saker vi gjort.



Molly bakade dumlemuffins och bjöd in på kvällsfika



Med film i bilen gick trippen till badet i Piteå i rasande fart, vi avslutade
med lunch på stan och kulglass i gallerian


"hittade" en ny köks ö ståendes på en
annan plats i huset, och Voila det blev ett nytt kök!


  kl 07:15 var piraten redo att ta över de sju haven....



Uppstekt pannkaka över öppen eld och varm glögg i höstrusket 
ger värme åt själen


Buuuu


Saffranslängd från Ica... bara för doftens skull



Lakritsknäck och pepparkaksbakning, allt i morgonrock.
Det har varit långa pyjamasdagar 
I love it!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar