måndag 11 november 2013

Måndag

Ännu en helg som sprungit iväg, minuter blir till timmar och till dagar.
Vi firade in helgen med Nygatan 57,s enorma fikabuffé.
För 98 kr så är det bara fika så mycket man orkar, inklusive dryck i form av kaffe, te eller saft.
Tårta, kanellängder, smultronmaränger, mjölkchokladpannacotta, äppelkompott med råkräm. Flera olika sorters småkakor, godis härifrån Byskes egna karamellfabrik och en massa andra godsaker som jag inte lade på minnet, men herregud har ni möjlighet så måste ni ta en eftermiddag och gå och fika.





Det blev en sen middag med Entrecote på tallrikarna. Molly var någonstans i sjunde himlen och svävade efter både fika och rött kött.
Lördagen började med sovmorgon, efter två powernaps under fredagen så trodde jag inte att sömn var speciellt nödvändigt men ack så fel jag hade. Elva timmar senare slog jag upp ögonen och lät lördagen börja. Handla för resten av helgen hann vi med innan lunch och sen blev det lite pyssel


kort i form av en skjorta att dela ut på farsdag till alla pappagestalter i närheten.

Söndag och alla pappors dagar, vid matbordet samlades familjerna i alla de olika konstellationer. De åts och de drack, prat och skratt om livet och alla dess meningar.
På Bankgatan samlades maffian och i formarna fanns Lammfärsgratäng, nybakat surdegsbröd och frasiga maränger till glassen och knäcksåsen.
Det var en gemytlig stämning denna alla pappors dag och alltid trevligt med en anledning att fira någon man tycker om. Ett par paket och lyxig frukost är varje pappa värd!

Veckan som kommer bjuder på en och annan trevlighet måste jag säga.
Jag har en form av "praktik" att utföra på onsdag. Då mat är en stor del av mitt liv och ett verkligt intresse så är viljan att lära mig mer och utvecklas viktig. På onsdag får jag möjligheten att se bakom kulisserna på Skellefteås bästa restaurang, förhoppningsvis lär jag mig något nytt, tips är alltid bra!
Och möjligheten tackar jag min älskade make för!
När dagarna rullat vidare och slutet av veckan hälsar på igen så flyttar den gullgroda in hos oss.


 Hon heter Maja och är lika söt som hon ser ut.

Helgen utan barn står på schemat och redan idag så kommer missmodet över mig som en blöt filt. Jag har en inplanerad lunch med en massa tjejer på lördag och det brukar alltid värma hjärtat på ett extra bra sätt.

Recepten för veckan är något julinspirerande, lite glögg och tips för advent.
Lax blir det också, inte för advent men för en helt vanlig torsdag.

Vi ses och vi hörs!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar